“Een succesvol bedrijf begint met een goed product”, aldus Cluster Director Benelux Paul Eidhof van Apollo Vredestein, onderdeel van Apollo Tyres. In Nederland is de fabrikant vooral bekend van Vredestein, al 110 jaar een begrip in banden. Het merk is hier marktleider met autobanden en daarnaast sterk met banden voor fiets, landbouw en industrie.
Sinds de oprichting in 1909 vinden productie en R&D plaats in Nederland. Bij R&D werkt de fabrikant samen met meerdere universiteiten; voor het ontwerp van de banden is er een samenwerking met de specialisten van Italdesign Giugaro. Enkele jaren geleden is ook het merk Apollo geïntroduceerd, dat met autobanden en truckbanden een vergelijkbare groeicurve kent als Vredestein.
‘We zijn in Nederland de afgelopen jaren heel sterk gegroeid in een verdringingsmarkt’
Testwinnaar
“We hebben dit jaar in elk seizoen een bandentest gewonnen, twee keer bij Adac, één keer bij de ANWB en twee keer bij Auto Bild, met verschillende typen banden voor winter, voor zomer en vierseizoenenbanden”, zegt Eidhof. Het bewijst dat de productkwaliteit uitstekend is, vervolgt hij. Daar komt bij dat de prijs-kwaliteitverhouding heel erg goed is. Met andere woorden: klanten krijgen veel waar voor hun geld, iets wat heel goed past bij de no-nonsensebenadering van Vredestein. “We staan voor een Nederlandse manier van zakendoen: gelijkwaardig, transparant, betrouwbaar en pragmatisch.”
Eerste montage
De combinatie van goed product en goed ondernemerschap komt terug in een flink verbeterde marktpositie. “We zijn in Nederland de afgelopen jaren heel sterk gegroeid in een verdringingsmarkt.” Verdere groei ligt in het verschiet. Zo kiezen autofabrikanten voor nieuwe modellen steeds vaker banden van Vredestein. De lijst met fabrikanten is indrukwekkend. Volkswagen, Audi, Seat, Ford en Mercedes monteren al Vredestein-banden. De kans is groot dat die auto’s bij een bandenwissel opnieuw Vredestein-banden krijgen.
De entree bij eerste montage was mogelijk dankzij een volledig nieuwe fabriek in Hongarije (investering: meer dan 500 miljoen euro). “We kunnen nu aan de vraag voldoen, zonder bestaande klanten teleur te stellen.”
- MT500-2019
- Olaf Boschman
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel