Het traditionele kantoorconcept maakt plaats voor nieuwe werkpatronen, waarin mensen steeds meer tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Vodafone speelt hierop in met gerichte ‘smart business’oplossingen, die in het eigen hoofdkantoor in Amsterdam al succesvol in de praktijk zijn gebracht.
“We zien ontwikkelingen in de markt waarbij de traditionele werkpatronen van mensen die acht uur per dag op kantoor aanwezig zijn zullen verdwijnen of in ieder geval sterk vervagen”, constateert Rien Mustert, Marketing Manager Corporate and International Businesses bij Vodafone Nederland. “Mensen werken tegenwoordig steeds meer plaats- en tijdonafhankelijk, op kantoor, onderweg, bij een klant of thuis. Die mobiele werkers hebben allerlei bedrijfsmiddelen en faciliteiten nodig om hun werk buiten de kantooromgeving te kunnen verrichten, en ze willen ook steeds meer doen met eigen devices die ze tot hun beschikking hebben. Het betekent dat deze apparatuur, zoals laptops met mobiel internet en smartphones, ook steeds vaker voor zowel zakelijke als privéactiviteiten gebruikt wordt.”
Uitdaging
“Vanuit het perspectief van de ondernemer en de gebruikers zijn er veel voordelen verbonden aan deze nieuwe werkvormen en -patronen”, stelt Mustert. “Tegelijkertijd wordt de ICT-afdeling voor nieuwe uitdagingen gesteld, met name op het gebied van beheer en security. In onze portfolio-ontwikkeling besteden wij daarom heel veel aandacht aan gerichte oplossingen waarmee onze klanten kunnen inspelen op de toenemende tendens om mobiel te werken en waarbij ook de ICT-afdeling de zekerheid heeft dat de communicatie via al die mobiele devices net zo veilig, bedrijfszeker en beheerbaar is als over het vaste bedrijfsnetwerk.” Het portfolio van producten en diensten van Vodafone verschuift daarmee steeds verder van puur het aanbieden van connectiviteit naar echte ‘smart business’-oplossingen, aldus Mustert. “Dat aanbod strekt zich uit van het leveren van gerichte beheertools en -diensten tot aan managed services. Op alle belangrijke productcategorieën – spraak, mobiele data en vaste data – kunnen we nu daadwerkelijk diensten aanbieden waarmee we het complete beheer overnemen namens de klant. Voor een aantal van deze diensten, zoals managed telefonie en de nieuwe unieke dienst die we als Werkplek 2.0 in de markt zetten, werkt Vodafone samen met gespecialiseerde partners die de invulling van de IT-component voor hun rekening nemen.”
Leefritme
Als founding partner van het Kenniscentrum Leefritme is Vodafone nauw betrokken bij fundamenteel onderzoek naar veranderende werkpatronen, vertelt Mustert. “De onderzoeken die de onafhankelijke specialisten van het Kenniscentrum uitvoeren leveren heel rijke informatie op – voor ons, maar ook voor onze klanten – over hoe de moderne medewerker denkt en hoe hij in het leven staat. In een recent onderzoek van het Kenniscentrum is gekeken naar de impact van die veranderende werkpatronen op de organisatie. Medewerkers worden veeleisender als het gaat om de manier waarop ze willen werken en zakelijk en privé meer in elkaar over willen laten gaan. Voor werkgevers is er daarom weinig keuze om dat al of niet toe te staan en te faciliteren, als ze tenminste daadwerkelijk concurrerend op de arbeidsmarkt willen zijn.” Werkgevers gaan ook graag mee in dit soort ontwikkelingen omdat ze de duidelijke voordelen inzien, aldus Mustert. “Je krijgt heel betrokken medewerkers, ze hebben veel meer controle over hun werk en zijn daardoor veel productiever. Het gaat ook om een verbetering van de concurrentiepositie van het bedrijf, dat veel assertiever kan zijn in de markt en veel flexibeler kan reageren op vragen van klanten.”
Nieuw kantoorconcept
De komende jaren ontstaat een verdere krapte op de arbeidsmarkt, verwacht Mustert. “Wil je als werkgever nieuwe talenten aan je organisatie binden, dan zul je die de middelen, ondersteuning en vrijheid moeten bieden die ze willen hebben. Vodafone is zelf een mooi voorbeeld van hoe dat in de praktijk is gebracht. We hebben naast ons kantoor in Maastricht een nieuw kantoor geopend in Amsterdam. Als onderdeel van het hele proces van verhuizen en inrichten hebben we een nieuw kantoorconcept ontwikkeld en integraal mobiel werken ingevoerd. Met als uitgangspunt ‘werken doe je op een locatie waar je het meest productief, creatief en efficiënt bent’ is het hoofdkantoor meer een ontmoetingsplaats dan een traditioneel kantoor. We hebben daardoor veel minder vierkante meters nodig, dus besparen we uiteindelijk enorm op facilitaire kosten.” Tevens ontstond de noodzaak om nieuwe medewerkers aan te trekken in Amsterdam. “In een overspannen arbeidsmarkt hebben we eigenlijk in no time ontzettend veel talent weten te werven en aan ons weten te binden”, legt Mustert uit. “Eigenlijk hebben we alles wat in de Leefritme-onderzoeken naar voren is gekomen in onze eigen organisatie toegepast, en het valt nu allemaal op zijn plek. We doen het als Vodafone Nederland heel erg goed in de ICT-markt, als werkgever worden we gewaardeerd door onze medewerkers en in onze klanttevredenheidsonderzoeken scoren we ook bijzonder hoog.” Mustert vermeldt tot slot nog het speciale programma voor ICT-consultants dat Vodafone heeft opgezet. “Via dit Vodafone Core-programma bieden wij onafhankelijke ICT-consultants exclusieve informatie over Vodafone-producten en -diensten, onze visie op marktontwikkelingen, technologische mijlpalen en onze manier van werken. ICTconsultants kunnen zich hiervoor aanmelden op onze website (https://core.vodafone.nl/public/homepage.aspx) en worden via de Vodafone Core-portal automatisch op de hoogte gehouden van relevante publicaties op hun interessegebied.”