BT blijft in hoog tempo innoveren en investeren en zet zijn wereldwijde netwerk- en datacenterinfrastructuur grootscheeps in om zijn cloudproposities, inclusief geïntegreerde functionaliteiten van derde partijen, naar een hoger plan te tillen. Met het recent voorgestelde ‘Cloud of Clouds’-concept profileert het bedrijf zich als de eerste cloud system integrator. Joris van Oers, CEO van BT in de Benelux, licht de visie toe.
BT’s Benelux-organisatie is onderdeel van BT Global Services, de wereldwijd opererende divisie van BT Group. De divisie exploiteert een in 198 landen en regio’s beschikbaar internationaal netwerk plus 48 datacenters, waarvan er nu zo’n 20 volledig cloud-enabled zijn. In de Benelux beschikt BT over een glasvezelinfrastructuur van bijna 7000 kilometer en datacenters in Amsterdam, Nieuwegein en Rotterdam, aangevuld met capaciteit in Brussel. Via deze infrastructuur worden grote corporate en overheidsklanten bediend met netwerk- en datacenterdiensten, maar ook met services op het gebied van security, unified communications, mobility en crm. Een en ander wordt aangevuld met sectorspecifieke oplossingen en advies, integratie en managed services vanuit BT Advise, het professionalservicesteam binnen Global Services.
BT neemt in de Benelux al geruime tijd de nummer-2-positie binnen de high-end B2B-markt in. Regelmatig worden aansprekende contracten opgetekend, zoals met ArcelorMittal, dat vanuit de Benelux onder andere wordt voorzien van een wereldwijde WAN-/LAN-infrastructuur, videoconferencing en datacenterdiensten. Of met bloedbank Sanquin, waar BT een hoogwaardig dual-datacenterconcept levert voor de veilige opslag van gevoelige patiënt- en donorinformatie, en dat helpt te voldoen aan internationale wet- en regelgeving.
Cloud of Clouds
Met de recent voorgestelde ‘Cloud of Clouds’-visie wil BT een grote stap vooruit zetten om klanten te helpen omgaan met de toenemende complexiteit rondom cloud, een van de belangrijkste marktontwikkelingen van dit moment. Eigen onderzoek wijst uit dat binnen twee jaar meer dan 90% van BT’s klanten gebruikmaakt van meer dan één cloudleverancier. Maar hoe laat je verschillende clouddiensten effectief samenwerken, hoe beheer, controleer en beveilig je deze en, minstens zo belangrijk, hoe integreer je deze in je bestaande infrastructuur? Twijfels over security en data-integriteit of compliance en het gebrek aan overzicht weerhouden menige CIO ervan om de nodige stappen te zetten om de voordelen van de cloud aangaande flexibiliteit, innovatie en lagere kosten volledig te benutten.
BT’s concept valt op door de transparante en flexibele opzet. CEO Joris van Oers stelt dat als je als aanbieder in staat bent om alle componenten en services in één hand te houden, je de regie kunt voeren en de noodzakelijke garanties kunt waarmaken: “Centraal staat ons mondiale, zwaar beveiligde en zeer betrouwbare end-to-endnetwerk. Wij voldoen aan alle lokale en sectorspecifieke compliancy-eisen. Wij bewaken daarnaast de data-integriteit en garanderen dat data niet zonder toestemming van de klant van de ene naar de andere locatie worden verplaatst. Heel belangrijk, want klanten hanteren vaak strikte eisen waar data wel en niet opgeslagen mogen worden.”
Van Oers gaat verder: “Ons netwerk verbindt locaties van onze klanten, zoals hun fabrieken, kantoren of winkels. Klanten hebben vaak eigen datacenters die kunnen worden ingebed in hybride omgevingen: klantdatacenters gecombineerd met onze datacenters. Tegelijkertijd willen klanten in toenemende mate producten en diensten van allerlei cloudleveranciers afnemen. Bijvoorbeeld van Salesforce.com (crm), Microsoft Azure of Amazon Web Services (bigdataoplossing). Omdat wij een sterk merk zijn met het grootste en meest moderne netwerk, hebben wij de kracht en schaalgrootte om met deze en nieuwe partijen solide partnerships af te sluiten. Wij kunnen hun toepassingen en functionaliteiten ontsluiten en naadloos incorporeren in onze infrastructuur en ze, al naargelang de behoefte, flexibel aanbieden.
Hiermee worden wij eigenlijk een ‘cloudintegrator’ met de capaciteit om klanten te begeleiden op hun weg naar de cloud. Uiteraard nemen we via een keihard SLA de volledige verantwoordelijkheid voor alle cloudactiviteiten van de klant. Belangrijk daarbij is ook dat klanten op een comfortabele manier in staat moeten zijn om hun cloudomgeving te beheren. Om dát mogelijk te maken hebben we ons overkoepelende Compute Management System (CMS) ontwikkeld, een portal waarmee klanten al hun clouddiensten – van ons of derde partijen – eenvoudig kunnen managen.”
‘Cloud of Clouds’-visie biedt zicht op de toekomst van cloudintegratie
Innovatie
Pijler onder de nieuwe dienstverlening is natuurlijk BT’s structurele innovatie. Van Oers: “Onze Cloud of Clouds-visie geeft heel gericht aan dat de investeringen de komende jaren onder andere gaan naar het verder optimaliseren van ons netwerk. Zo hebben we onlangs een snelheidsrecord gebroken en 3 terabyte per seconde over een glasvezelverbinding behaald, het equivalent van 100 HD-films per seconde downloaden! Deze technologie wordt straks heel belangrijk voor bijvoorbeeld massieve bigdatatoepassingen. Ook de overgang naar software defined networking past hierin. Innovatieve partnerships zijn cruciaal voor ons. Met Cisco bijvoorbeeld, werken we momenteel aan een intelligente WAN-oplossing, maar ook aan Internet of Things-oplossingen voor smart cities.”
Van Oers besluit: “Ook richten we ons nadrukkelijk op specifieke sectoren, zoals financiële dienstverlening, zorg en retail. Hoe gaan die er in de toekomst uitzien? We laten in ons R&D-centrum in Adastral Park zien hoe we sectorspecifieke uitdagingen kunnen tackelen door de creatieve inzet van technologie. Al met al geven wij met 4000 knappe koppen tussen de 500 en 600 miljoen pond per jaar uit aan innovatie. Daarmee onderscheiden we ons heel duidelijk in de markt.”