BMW Group Financial Services, de lease- en financieringsmaatschappij van het huis, bestaat dit jaar 25 jaar en dankt haar succes aan het bezorgen van gebruiksgemak en rijplezier. De jubilerende organisatie doet dit door leasing, financiering en verzekering op maat te bieden.
Om het rijden van een BMW voor de bezitter zo eenvoudig en plezierig mogelijk te maken biedt het BMW-concern al zijn klanten een uitgebreid scala aan hoogwaardige diensten. Optimale klantenservice en maximale klanttevredenheid hebben de hoogste prioriteit bij de organisatie. “Het gaat ons niet alleen om het leveren van een auto of motorfiets”, benadrukt Horst Tampl, managing director van BMW Group Financial Services in Nederland, “maar ook om alle zaken die na aflevering een rol spelen bij het gebruiksgemak en rijplezier. Een auto of motor kopen en ermee rijden heeft alles te maken met emotie. Voor ons als autobedrijf – en als merk – is het daarom heel belangrijk om het rijden van een BMW – of een MINI – zo onbezorgd en prettig mogelijk te maken.” Om dat gebruiksgemak te bewerkstelligen heeft BMW in bijna alle landen in Europa een eigen lease- en financieringsmaatschappij: BMW Group Financial Services. Het oogmerk van BMW Group Financial Services is te zorgen voor onbezorgd autobezit – voor het bedrijfsleven, de dealers en particulieren. “We maken gebruik van moderne IT-systemen om het gebruiksgemak van onze klanten te verhogen”, vervolgt Tampl. “Op onze website staan bijvoorbeeld een lease- en financieringscalculator waarmee iedereen snel kan berekenen welke auto binnen zijn of haar budget past. Particulieren en het mkb kunnen deze hulpmiddelen uitstekend gebruiken voor een helder inzicht in de aanschaf- en gebruikskosten van hun auto.”
‘Onze dienstverlening stopt niet met leasing en financiering’
Het juiste gevoel voor service
Horst Tampl werkt al ruim vijftien jaar voor BMW en is in mei 2012 gevraagd om Michael Kreeft op te volgen als managing director van Financial Services in Nederland. Hij is zijn carrière bij BMW begonnen met het opbouwen van de fleetbusiness Alphabet (fleetmanagement) in Duitsland, waar hij zes jaar heeft gewerkt. Na Alphabet heeft Tampl drie jaar in Brussel gewerkt als managing director, waarna hij naar München vertrok om zes jaar bij de afdeling Business Development & Centraal Productmanagement te gaan werken. “Ik ben verheugd om nu opnieuw operationeel in de markt aan de slag te kunnen”, vertelt hij. “Ik ben een echte ‘car guy’ en met mijn ervaring in de financiering- en leasingbusiness voel ik me hier bij BMW Group Financial Services uitstekend op mijn plaats. Onze business bestaat uit de gedrevenheid en klantgerichtheid van onze mensen, die door hoogwaardige IT-systemen te gebruiken voor een optimale klantervaring kunnen – en moeten – zorgen. De ruim tachtig mensen die hier in Nederland voor Financial Services werken, hebben allemaal het juiste gevoel voor dienstverlening. Het succes van een dienstverlenend bedrijf als het onze is nu eenmaal in grote mate, zo niet bijna helemaal, afhankelijk van de servicegerichtheid van zijn medewerkers. En daar ontbreekt het ons gelukkig niet aan. Heldere en actuele informatie over de financiering, aflossing en het leasecontract zorgt ervoor dat onze klanten correct worden ondersteund. BMW Group Financial Services verkoopt zelf geen auto’s, dat doen onze dealers. Wij leveren gebruiksgemak en zekerheid aan onze klanten. En we doen ons uiterste best om dat zo goed mogelijk te doen.”
Uitgebreid portfolio
De zakelijke uitdaging voor Financial Services is dat het twee afzonderlijke klantengroepen heeft met uiteenlopende wensen en eisen. De eerste groep omvat de dealerbedrijven, die om andere ondersteuning vragen dan de tweede groep, die bestaat uit consumenten, de daadwerkelijke bestuurders van de auto’s. “We beschikken echter over een goede, uitgebreide en zeer volwassen verzameling lease- en financieringsproducten, waarmee we beide klantgroepen uitstekend kunnen bedienen”, beklemtoont Tampl. “Naast deze producten leveren we ook productbundels voor onderhoud, reparatie en verzekeringen. Klanten in de grootzakelijke en kleinzakelijke markt, maar ook in de privésfeer hebben dus de mogelijkheid om verschillende keuzes te maken die precies datgene bieden wat ze aan dienstverlening wensen en nodig hebben.” In 2013 bestaat BMW Group Financial Services in Nederland 25 jaar. Wereldwijd is de organisatie in de loop van haar bestaan aanzienlijk gegroeid en biedt werk aan meer dan 5000 medewerkers. Er is sprake van een continue organische groei, die vanzelfsprekend afhankelijk is van de verkoopcijfers van de importeur en de dealers. Hoe meer auto’s er worden verkocht, hoe meer contracten Financial Services kan afsluiten. “Op dit moment stellen klanten zich anders op bij de aanschaf van een auto”, zegt Tampl. “Niet langer is de vraag of ze een auto kunnen betalen, de vraag is geëvolueerd naar of ze een bepaald bedrag per maand willen betalen voor hun mobiliteitsbehoefte. Dat is een andere keuze en BMW Group Financial Services biedt ze die mogelijkheid. De klant staat bij ons centraal. Pas als de dealer, de verkoper en de koper allen tevreden zijn, zijn wij dat ook.”