Dé organisator van de zorg worden. Zo luidt de strategische doelstelling van VGZ, de zorgverzekeringstak van verzekeraarscombinatie Univé-VGZ-IZA-Trias (UVIT). Groei en vernieuwing, daar draait het om. Het nieuwe frisse bloemenbeeldmerk van VGZ geeft deze ambitie goed weer. Een intensievere communicatie met de klant is het doel. Dit betekent een grote inspanning voor ICT.
De nieuwe identiteit gaat gepaard met ambitieuze plannen, verwoord in de Strategische Visie Zorg van VGZ. Waar in 2010 nog de nadruk lag op het verbeteren van de interne processen en het optimaliseren van de dienstverlening, staat vanaf 2011 het slimmer organiseren van de zorg centraal, samen met klanten en zorgaanbieders. VGZ wil haar klanten helpen om zelf de juiste keuzes in de zorg te kunnen maken. De organisatie volgt de wensen van de klant continu middels haar onlangs gelanceerde Nationale Zorgbarometer. Ze wil daartoe flexibel kunnen inspelen op veranderingen in een méér dan dynamische markt. Daarom stelt de zorgverzekeraar een wendbare organisatie als belangrijke voorwaarde. Dit betekent een enorme uitdaging in ICT. Informatievoorziening tot in de perfectie is nodig om de allerbeste zorgverzekeraar van Nederland te worden.
Perfecte zorgregisseur
De zorg komt middelen tekort en staat regelmatig bloot aan kritiek. Dat horen en ervaren mensen al jaren. Maar volgens VGZ hoeft de zorg niet meer geld te kosten. “De zorg in Nederland is goed. Het betaalbaar houden van de zorg is een kwestie van goed organiseren. Dat geldt ook voor het verbeteren van de toegankelijkheid ervan voor de klant”, legt directeur ICT Roel Geers uit. VGZ, met een bestand van 4,2 miljoen zorgverzekerden, wil een cruciale rol gaan spelen in een mooiere toekomst voor de zorgklant. Dankzij de schaalgrootte kan VGZ substantiële invloed uitoefenen. “We weten niet alleen heel veel van de zorgaanbieders, maar we willen al onze gegevens zodanig verrijken dat uitstekende informatie ontstaat om de zorg voor de klant goed te organiseren. Alle verzamelde kennis stelt ons in staat om de ketens, zoals huisartsen, specialisten, ziekenhuizen en revalidatiecentra, beter te organiseren voor onze klant. Met de klant als middelpunt. Daarvoor willen wij zowel de beste zorginkoper als de perfecte zorgregisseur zijn”, motiveert Roel Geers. De verzekerden moeten VGZ gaan zien als gids in het (soms) complexe zorgland. Wat betekent dit concreet voor iemand die bijvoorbeeld voor een operatie staat? De klant belt voor advies en VGZ geeft alle relevante informatie over wachtlijsten, kenmerken, kwaliteiten en klantervaringen per specialist. Op basis van deze gegevens maakt hij een gefundeerde keuze. VGZ vergroot dus zijn inzicht dankzij een enorme kennisbank. Zo kiest de klant de beste zorg die bij zijn individuele situatie én eigen voorkeuren past.
Uitbreiding ICT
Perfecte informatievoorziening voor de klant gaat hand in hand met een enorme ICT-operatie. Enerzijds ondersteunt ICT aan de voorkant door ontsluiting via internet, anderzijds met de herinrichting van de backoffice. Tal van interne businessvragen gaan aan de uitvoeringen vooraf. De wensen van de klant zijn immers voortdurend in beweging. Roel Geers: “Als dé zorgregisseur gaan we klanten extra service van grote toegevoegde waarde bieden. De nieuwe zorgstrategie zorgt voor nieuw elan in onze ICT. Maar de ICT-uitbreiding houdt nog meer in. Zo is Het Nieuwe Werken voor ons personeel aan de orde van de dag en speelt de organisatie in op de allernieuwste communicatietechnieken.” Klanten moeten bijvoorbeeld op elk moment vanaf elke locatie met elk vast of mobiel toestel alle klantinformatie kunnen inzien. Ook de koppeling tussen de diverse systemen vormt onderdeel van de ICT-uitdaging. Is de gewenste uitbreiding te kwantificeren? “Op korte termijn hebben we minstens vijftig nieuwe ICT’ers nodig. En daar blijft het niet bij”, antwoordt de aimabele directeur.
Ondernemende professionals
Een grote zorgverzekeraar waar ICT buitengewoon belangrijk is en waar het management veel waarde hecht aan flexibiliteit. Dat maakt het leven van menig ICT’er extra aantrekkelijk. Maar welk type mens is hier volledig op zijn plaats? Roel Geers heeft een pasklaar antwoord: “Wij geven de professionals veel ruimte voor eigen initiatief en verdere ontwikkeling. Voelt die ruimte als een leegte, dan is hij hier niet op zijn plaats. Maar ziet hij het als een kans om zichzelf te ontwikkelen, dan voelt hij zich hier als een bloem die altijd bloeit.” Sterker nog, voor het type ondernemende mens is VGZ ‘the place to be’. Daar komt bij dat Het Nieuwe Werken inmiddels gemeengoed is. “Werknemers krijgen hier veel vrijheid, zijn flexibel in wanneer, waar en hoe ze hun werk invullen. In ons beleid stimuleren en faciliteren wij opleidingen en doorgroeimogelijkheden. Bovendien biedt de regio Arnhem een prachtige woon- en leefomgeving”, benadrukt Roel Geers. Een breed scala aan professionals is welkom. Variërend van engineers en architecten tot teammanagers. Van zowel binnen als buiten de zorg. Zowel jong als zeer ervaren. Ze krijgen alle ruimte om de rol op te eisen die ze wensen. Kortom, ICT’ers die graag kansen pakken én hun eigen toekomst wensen vorm te geven kunnen bij VGZ jarenlang in de bloei van hun leven blijven. Geheel in de lijn van het nieuwe beeldmerk.