Wie Management Team, Computable, Emerce, Cobouw of NRC leest, weet dat in de speciale uitgaven van deze toptitels advertorials zijn opgenomen waarin C-level managers hun verhaal vertellen. Deze “C-stories” verschijnen voortaan ook online en worden daarmee zichtbaarder, hoorbaar en beter vindbaar voor zoekmachines (zoals Google).
Op initiatief van Flex4Media is hiertoe onder de naam Cstories.nl een speciaal online platform in het leven geroepen. “Cstories.nl is volledig gewijd aan de verhalen die CEO’s, CFO’s, CIO’s en andere C-level managers graag willen vertellen”, legt directeur van Flex4Media Adjo Poorter uit. “Marketing- en PR-afdelingen willen graag dat het senior management een duidelijk verhaal vertelt. Met Cstories.nl krijgen deze topmensen nu een instrument in handen waarmee ze dat verhaal niet alleen in woord, maar ook met bewegend beeld en geluid een geheel eigen karakter kunnen geven.”
Onafhankelijk “Cstories.nl voorziet hiermee in een behoefte die al langere tijd leeft bij marketing- en PR-afdelingen van organisaties”, vervolgt Poorter. “Door een crossmediaal platform aan te bieden, voegen we een belangrijke dimensie toe aan het marketing- en PR-instrumentarium en dat levert voor alle partijen winst op. De lezer krijgt een duidelijke en rijkere boodschap te zien en te horen, de organisatie die de advertorial afgeeft wordt beter vindbaar en langduriger zichtbaar en de uitgever profiteert van een grotere naambekendheid van zijn titel, doordat de portal vanuit verschillende disciplines bezoek genereert. Op termijn profiteert de uitgever natuurlijk ook van een grotere vraag naar advertorials, wanneer is komen vast te staan dat dit inititatief succesvol is. Adformix en Flex4Media zijn dan ook de uitgelezen partijen om dit platform te initiëren en in de lucht te houden: we werken voor vele zakelijke A-titels en we zijn volkomen onafhankelijk. De verschillende doelgroepen kunnen op Cstories.nl zoeken uit business stories van alle titels op thema, op bedrijf, op persoon, maar ook op titel en uitgave.
Hoogste kwaliteit Hoe is deze innovatie tot stand gekomen? Poorter: “Zusterorganisatie Adformix bestaat nu 17 jaar en in die tijd hebben we op het gebied van advertenties veel verschillende dingen gedaan. In de loop der tijd zijn we ons steeds meer gaan toeleggen op het verkopen van advertorials. Een advertorial is, zoals de naam al doet vermoeden, een advertentie met een redactionele inslag. Of, als je wilt, een redactioneel stuk met een commerciële boodschap. De afnemende partij betaalt voor het interview, hetgeen betekent dat de tekstschrijver of journalist het verhaal opschrijft dat de klant wil vertellen. En dat de klant niet, zoals bij vrije nieuwsgaring het geval is, maar moet afwachten wat de journalist meent te moeten weergeven van het interview. De verhalen die onze tekstschrijvers en journalisten optekenen, geven de visie en de strategie van de organisatie weer. Adformix schakelt hiervoor de beste tekstschrijvers en journalisten in en levert daarmee de hoogst mogelijke kwaliteit. Deze werkwijze heeft een groot aantal topmerken als Management Team, Computable, Emerce, Het Financieele Dagblad, Cobouw en NRC aangetrokken. In hun eigen segment allemaal leidende titels, die kwaliteit hoog in het vaandel hebben en innovatief met nieuwe media bezig zijn. Omdat wij uitgevers willen helpen de nieuwe media volop te benutten, hebben we de mogelijkheid gecreëerd advertorials óók online te publiceren (zeg maar, advertorial 2.0). Een belangrijk aspect daarbij is dat de advertorials voor zoekmachines leesbaar worden geschreven en opgemaakt en zo voldoen aan zoekmachine-optimalisatie (SEO). Daarnaast gaan we de onlineversie van de advertorial verrijken met bewegend beeld en het stemgeluid van de geïnterviewde, zodat de tekst nog meer tot leven komt.”
Hoofdrolspelers Hoe ziet Cstories.nl eruit? Poorter: “Mimiek en stemgeluid dragen enorm bij aan de impact van een verhaal. De geïnterviewde personen brengen het verhaal over het voetlicht – zíj zijn de hoofdrolspelers. Als je naar een toneelvoorstelling of naar een film gaat, wil je ook weten wie de acteurs zijn. Daarom bestaat de homepage van Cstories.nl voor het overgrote deel uit gezichten en namen en wordt de tekst met bewegend beeld en geluid aangevuld. Het grote voordeel van publiceren op een speciaal voor dit doel ontworpen platform – naast het publiceren op de verschillende websites van de titels – is dat de advertorials bij elkaar een bredere context krijgen. En doordat de advertorials voor onbeperkte tijd online blijven staan, hebben ze een veel langere levensduur dan de papieren versie, die op een bepaald moment nu eenmaal in het archief verdwijnt. De visie van Adformix is dat papieren uitgaven alleen niet meer voldoende zijn om de marcomdoelstellingen te kunnen halen. Daarom investeert Adformix zelf om de “adverteerder” deze extra online service te bieden. De enige voorwaarde die voor de onlineversie geldt, is dat er een papieren versie tegenover staat. Men kan dus geen ‘stand alone’ online advertorial boeken. Dat zou trouwens ook geen zin hebben, want de kracht van dit concept is juist dat het een verrijking is van de bestaande advertorial binnen zijn eigen, unieke context.”