Jeroen van den Oetelaar (35) werkt al ruim tien jaar bij DAF Trucks, maar dat voelt niet zo. “DAF biedt je kansen en blijft je uitdagen. Ik begon in een overkoepelende projectmanagementrol, werd toen verantwoordelijk voor een deel van de afdeling voorontwikkeling binnen product development en ben nu bij productie verantwoordelijk voor strategie, site-development en projecten als manager Manufacturing Engineering & Innovation. Als ik wil, biedt DAF mij de ruimte om ook buiten Eindhoven te groeien: we zijn wereldwijd actief. Je wordt hier gezien en kunt jezelf blijven ontwikkelen.”
DAF is volgens Van den Oetelaar uitgegroeid tot een zeer innovatief én hightech bedrijf, wat onder meer tot uiting komt in de nieuwste generatie DAF-trucks. De XF-, XG- en XG⁺-serie is eind vorig jaar verkozen tot de International Truck of the Year 2022. “We zetten met een relatief klein team een kwalitatief hoogstaand en innovatief product neer.”
‘Bij DAF kun je je talent altijd ontwikkelen’
Zo is DAF momenteel nog de enige fabrikant met een serie trucks volgens de nieuwe Europese regelgeving voor maten en gewichten. Deze regelgeving is in het leven geroepen om emissies te verlagen enerzijds én de verkeersveiligheid en het chauffeurscomfort te verhogen. De extra vrijheid die deze Brusselse regels bieden, is zichtbaar in de zeer aerodynamisch vormgegeven nieuwe generatie DAF XF, XG en XG⁺. “Ook loopt DAF voorop in de ontwikkeling van alternatieve aandrijflijnen. We brachten in 2018 als eerste truckfabrikant een elektrische vrachtwagen op de markt én ontvingen afgelopen jaar de Innovation Truck of the Year-award voor onze – nog in ontwikkeling zijnde – baanbrekende waterstofverbrandingsmotor.”
Revolutionaire stappen
Zeker op het gebied van de inrichting en vormgeving van de cabine van de nieuwste generatie zijn revolutionaire stappen gezet, aldus Van den Oetelaar. “De aerodynamica is zo’n 19% verbeterd en de chauffeur wordt met allerlei systemen actief geholpen om nog zuiniger te rijden. Dat vertaalt zich in een zeer laag brandstofverbruik – en dat krijgen we ook van klanten teruggekoppeld.”
Deze transitie zie je terug in de ontwikkeling van de organisatie, waar staal niet meer alleen ‘the core’ van het eindproduct is. Ontzorgende services en connectivity zijn anno 2022 minstens zo belangrijk. Van conventionele techniek naar een hightech product dus. DAF richtte niet voor niets het DAF Digital Technology Center op, waar producten, toepassingen en diensten voor vandaag en morgen worden ontwikkeld en de focus ligt op ontwikkeling van software en de integratie hiervan.
Van den Oetelaar: “Naast ons product zelf bieden we uiteraard allerlei fully connected diensten rondom het gebruik van de trucks aan. Onze klanten kunnen daardoor bijvoorbeeld realtime hun vloot volgen om het beheer en de inzet van hun trucks te optimaliseren.”
DAF-gevoel
Om dat allemaal te realiseren, moet een organisatie samenwerking faciliteren: binnen en tussen teams. Een cultuur waarin het gezamenlijke DAF-gevoel en inclusiviteit overheersen. Waar er voor iedereen mogelijkheden zijn om nieuwe richtingen in te slaan met opleidingen en mentoring op expert- en op managementgebied. “Dat doen we organisatiebreed. Waar je tien, twintig jaar geleden misschien bij DAF wilde werken omdat het puur ging om een prachtig product-met-wielen, zie je nu dat we óók veel specialisten aantrekken die de diepte in willen op het gebied van bijvoorbeeld de ontwikkeling van elektronica en software. Mensen die vanuit een intrinsieke motivatie duurzame aandrijflijnen helpen (door)ontwikkelen.”
DAF zoekt in deze transitie ook een steeds breder palet aan mensen en talenten. Van de meer (voor DAF) traditionele beroepen binnen engineering en sales tot softwareontwikkelaars en IT-specialisten. Dat gebeurt onder meer via samenwerking met universiteiten en hogescholen, aanwezigheid op beurzen, meer zichtbaarheid online en mond-tot-mondreclame.
Aantrekkelijke werkgever
Van den Oetelaar: “We laten zien dat DAF een aantrekkelijke, innovatieve en duurzame werkgever is. Onze activiteiten op het gebied van de energietransitie en onze maatschappelijke betrokkenheid zullen daar zeker bij helpen.”
Bovendien zijn doorgroeikansen voor medewerkers er niet bij DAF alleen. Het bedrijf heeft wereldwijd vestigingen en fabrieken. Als dochter van het Amerikaanse PACCAR wordt met de zustermerken Peterbilt en Kenworth nauw samengewerkt op het gebied van innovatie – elk vanuit hun eigen aandachtsgebied. “Bij DAF is dat bijvoorbeeld de elektrische aandrijflijn en de waterstofbrandstofmotor, bij Kenworth ligt de focus op de brandstofcel, terwijl Peterbilt autonoom rijden onderzoekt”, vertelt Van den Oetelaar. “We maken grote stappen met elektrificatie én kijken naar juiste tussenstappen – zoals hybride trucks. Maar onze in Eindhoven zelf ontwikkelde motoren zijn ook geschikt voor duurzame brandstoffen als HVO. DAF én PACCAR zijn van alle markten thuis en voor enthousiast talent dat zich wil ontwikkelen, is bij ons eigenlijk altijd plek.”
Revolutionaire stappen
DAF staat voor innovatie
DAF verrast en inspireert mij
- MT500-2022
- Martijn Kregting
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel