Het gebruik van nieuwe technologie binnen ondernemingen heeft sinds het uitbreken van de coronapandemie een enorme boost gekregen, constateert sales director Willem Jonkman van Verizon Nederland. “Er moest snel worden geschakeld. In vier fasen is er in korte tijd enorm veel gebeurd. Eerst was er de reactie op de lockdown: iedereen kreeg een werkplek buiten kantoor. Vervolgens kwam er stabilisatie: heeft iedereen wat-ie nodig heeft? Daarna was er de optimalisatiefase, waarin werd gekeken of het makkelijker, eenvoudiger kon. Nu staan we aan het begin van de acceleratiefase; de digitale transformatie zal zich verder versnellen.”
Digitale versnelling
De versnelling in het gebruik van clouddiensten heeft de vraag naar bandbreedte binnen bedrijfsnetwerken vergroot. “Er wordt meer gebruikgemaakt van videodiensten als Webex, Zoom, MS Teams en Bluejeans, onze eigen videoconferentiedienst. Ook de verhuizing van bedrijfstoepassingen van on premise naar de cloud zette door. En door de beperkingen in het reizen zijn nieuwe mogelijkheden gevonden om werkzaamheden op afstand uit te voeren. Combinaties van artificial intelligence en augmented reality maken het voor artsen inmiddels mogelijk om op afstand precisieoperaties uit te voeren. Die mogelijkheden breiden zich nu uit naar andere bedrijfstakken.”
‘Mensen op de werkvloer moeten voortdurend schaven aan hun digitale vaardigheden’
Een fraai voorbeeld vindt Jonkman de inspectie van lasnaden in opslagtanks voor de petrochemische industrie. “Waar vroeger een man in een blauwe overall met een houten ladder in zo’n tank afdaalde, worden inspecties nu uitgevoerd met drones die beelden in hoge resolutie opnemen. De gigantische hoeveelheden data worden verstouwd via 5G-verbindingen met een capaciteit van een gigabit.”
Private 5G
Voor mensen op de werkvloer betekent het dat ze voortdurend moeten schaven aan hun digitale vaardigheden. “Mijn vrouw werkt in het onderwijs; daar leerden docenten in korte tijd omgaan met nieuwe digitale technieken en apps.” Een andere consequentie die Jonkman ziet, is de groeiende behoefte aan permanente toegang tot snelle netwerkverbindingen. “Verizon levert ‘private 5G’-netwerken aan havenbedrijven, waarmee die witte vlekken voorkomen in de dekking op hun uitgestrekte terreinen. Zo kunnen medewerkers op elke plek hun werk doen, bedrijfsdata bijwerken of rechtstreeks contact onderhouden met klanten via hun mobiele devices.”
- FD de Wereld in 2022
- Johannes van Bentum
- Fjodor Buis
- Download artikel