Waar bij het afdekken van risico’s tot nu toe vooral een beroep werd gedaan op het kapitaal van verzekeraars, zijn er tegenwoordig ook andere partijen die met geld kunnen bijspringen, waarbij Aon bemiddelt. “Bijvoorbeeld in de vorm van een obligatielening. Nieuw is het gebruik van het intellectuele eigendom als onderpand daarvoor. Octrooien, uitvindingen en innovaties kunnen dienen als onderpand voor leningen, waaruit een start-up zijn verdere groei kan financieren. Dat doen wij al in de VS en het Verenigd Koninkrijk, maar in Nederland met z’n vele start-ups is dat zeker ook kansrijk.”
Intensieve samenwerking
De adviezen aan klanten worden voorbereid in zogeheten discovery-meetings, waarin experts op uiteenlopend terrein de risico’s van een onderneming of een industrietak bespreken. “Onlangs zat ik in zo’n meeting, waarbij we keken naar de gevolgen van de energietransitie voor een klant in de zware industrie. In zo’n team zitten tot wel twaalf mensen, die zich vooraf voorbereiden op het onderwerp. Eerst worden klant, sector en risico’s in beeld gebracht en daarna wordt er pas aan mogelijke oplossingen gewerkt. Een facilitator stuurt waar nodig bij om het beste resultaat te krijgen.”
‘Nieuwe risico’s duiken vaak op bij nieuwe technologie; er is immers nog veel onbekend’
Met de discovery-meetings worden in Nederland inmiddels door Aon zo’n vijf- tot zeshonderd klanten bediend. Het gaat daarbij naast individuele klanten ook om een aantal belangrijke sectoren. Daarbij wordt voor een complete bedrijfstak een risicoanalyse gemaakt die door accountmanagers met ondernemers wordt besproken. “Nieuwe risico’s duiken vaak op waar nieuwe technologie wordt ingezet; er is immers nog veel onbekend. Dan inventariseren wij de exposure. Als een bank vervolgens de financiering aandurft, wil een verzekeraar het wel dekken en kan zo’n sector weer door.”
Aon United
Voor de medewerkers is het een nieuwe manier van werken. “Zoals gebruikelijk waren onze kantoren opgedeeld in kamers, maar al voor de corona-uitbraak hebben we de vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Breda en Eindhoven omgebouwd naar flexplekken en teamruimten. Wij werken niet meer als eenlingen, maar met mensen van verschillende disciplines samen om het beste advies te leveren aan de klant. Door het intensievere samenspel binnenshuis komt er meer van onze kennis terecht bij onze klanten. ‘Aon United’, noemen we dat.”
Helpen bij het nemen van betere beslissingen
- MT1000-2021
- Johannes van Bentum
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel