Organisaties die zich gespecialiseerd hebben in flexibele arbeid ervaren als een van de eerste de beweeglijkheid van de economie. Maar daarna gaat het er vooral om dat ze zich onderscheiden van hun branchegenoten. USG Capacity is er sterk in.
Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur USG Capacity, is aan het woord: “Onze organisatie opereert in de nichemarkt van marketing en communicatie. USG Capacity is onderdeel van USG People, de tweede speler in de markt als het gaat om flexibel personeel. We werven en selecteren marketing- en communicatieprofessionals met minimaal hbo-niveau en drie jaar relevante werkervaring. Van communicatiemedewerkers tot en met marketingmanagers.” Habermehl-Reuling vervolgt: “Er zijn volop contacten door alle lagen van de organisatie van onze opdrachtgevers heen. Mede hierdoor en door onze specialistische netwerken zijn we goed in staat om openstaande functies op managersniveau in te vullen.” Voor deze functies heeft de organisatie professionals in de database die beschikken over werkervaring van tien jaar of meer.
Keuzes maken
Hebben de huidige negatieve marktontwikkelingen invloed op de positionering van USG Capacity? HabermehlReuling: “In krappe tijden hebben ook wij ons te positioneren. We doen precies datgene wat we onze opdrachtgevers adviseren: marketing en communicatie bedrijven! Omdat we daarnaast onderdeel zijn van een groter geheel, brengt dat voor onze opdrachtgevers zekerheden met zich mee wanneer ze zakendoen met USG Capacity. Maar het is waar, je moet in deze tijd wel keuzes maken. Als je het over positionering hebt, is focus belangrijk, daarmee versterk je je organisatie.” Volgens Habermehl-Reuling is het een groot voordeel voor opdrachtgevers dat USG Capacity een landelijke organisatie is met negen kantoren. “Als marktleider in onze nichemarkt beschikken wij met onze negen kantoren over een landelijk netwerk. Dat combineren we niet alleen met onze kennis van de markt, maar ook met onze regionale ervaring. We kunnen daardoor ook beter en adequater op de veranderende marktsituatie inspelen. Met onze grote database van specialisten matchen we werkgever en werknemer op accurate wijze. USG Capacity doet dit voor projecten op interimbasis en voor invulling van permanente functies door middel van werving en selectie. Wat hierbij centraal staat?”
Relaties
Habermehl-Reuling: “Dan kom je uit bij de relatie, het persoonlijke contact; daar staat of valt het mee. Vandaar dat wij eerst in gesprek gaan met de opdrachtgever om de vraag helder te krijgen. Waarbij niet alleen de functieeisen worden doorgenomen, maar ook veel aandacht wordt besteed aan de cultuur van de organisatie, om zo te komen tot een optimale match. Onze consultants benaderen ook organisaties met nieuwe passende professionals, die een bijdrage kunnen leveren aan de organisatieontwikkelingen van de opdrachtgever.”
“En we doen nog meer. Ieder jaar organiseren we een groot relatie-evenement voor onze opdrachtgevers en meerdere roadshows met een inspirerende invulling voor onze (potentiële) interimprofessionals. In het concept voor het relatie-evenement leggen we altijd de verbinding tussen de interesses van de opdrachtgevers en USG Capacity. Met onze krachtige teams werken we gedreven en mensgericht. Het gaat erom te blijven investeren in relaties en dan vooral op een resultaatgerichte manier voor de opdrachtgever en de professional. Om dit te bereiken denken we in kansen. Wat is er mogelijk? Want het is een feit: er wordt op dit moment bezuinigd en je ontkomt er niet aan dat bedrijven op de kosten letten. Maar organisaties zullen creatiever worden, minder uitbesteden, meer zelf doen. Hierbij kunnen onze professionals van grote toegevoegde waarde zijn, waardoor dit onze opdrachtgevers uiteindelijk meer oplevert.”
Kansen
Maar Habermehl-Reuling is positief: “Er is daarnaast ook een anticyclische reactie gaande: sterke bedrijven willen juist nu blijven investeren in marketing en communicatie. Uit onderzoeken naar eerdere recessies is gebleken dat organisaties die zijn blijven investeren als eerste weer profiteren van het herstel van de markt. Omdat wij als USG Capacity een grote groep van de interimprofessionals bij ons in vaste dienst hebben, kunnen we snel schakelen en hen op korte termijn op interimbasis beschikbaar stellen aan onze opdrachtgevers. Naast opleidingstrajecten, persoonlijke coaching en loopbaanontwikkeling zorgt verder de brede loopbaan van deze professionals in zowel de profit- als non-profitsector voor toegevoegde waarde voor onze opdrachtgevers.” Habermehl-Reuling besluit: “Investeren loont; zo creëer je kansen.”