Fotograaf: Sebastiaan Westerweel

Het nieuwe goud van De Nederlandsche Bank

Digitalisering verandert de wereld: door de komst van nieuwe technologieën en marktspelers is ons financiële stelsel ook veranderd. De Nederlandsche Bank (DNB) is hierop voorbereid en verandert volop mee dankzij het gebruik van data en ICT.

Innovatie die er werkelijk toe doet

Eerst de zon, dan Signify. Geen bedrijf is groter als het over verlichting gaat – behalve de zon dus. Die positie is prachtig, maar stilzitten doen ze niet bij Signify. Integendeel, het kan en moet altijd beter: alsof de positie van marktleider nog moet worden veroverd.

‘IT-bedrijf waar iedereen zich thuis voelt’

Sogeti viert dit jaar zijn 20-jarige bestaan. In Nederland doet de IT-dienstverlener dat met ruim 2200 werknemers. Veel van hen werken al lang bij het bedrijf, en met reden: niet voor niets staat Sogeti dit jaar op een hoge positie in de MT500 als het gaat om goed werkgeverschap. “Je kunt je hier je hele carrière lang in nieuwe richtingen ontplooien”, vertelt HR-directeur Miranda van Putten.

Aon investeert in vitaliteit personeel

Risicoadviseur Aon voelt zich er verantwoordelijk voor om medewerkers vitaal en weerbaar te houden. Dat vraagt om een HR-beleid waarbij veel meer naar het individu wordt gekeken. Veerkracht, flexibiliteit en duurzame inzetbaarheid zijn de kern. “Een investering in vitaliteit en inzetbaarheid van onze medewerkers is een investering in de toekomst van ons bedrijf.”

‘We zijn een soort mini-multinational’

Bij RAI Amsterdam zijn ze blij met de hoge noteringen, zeker omdat de corebusiness twee jaar stil kwam te liggen. Toch heeft de coronacrisis ook nieuwe inzichten en kansen gebracht. COO Maurits van der Sluis en Manager HR Bianca van den Oever vertellen wat het heeft opgeleverd.

Maatschappelijke relevantie .nl-domein

Als beheerder van .nl met 6,2 miljoen domeinnamen speelt SIDN een cruciale rol voor onze economie en maatschappij. Dagelijks zorgen vaklui ervoor dat miljoenen Nederlanders zorgeloos én veilig online kunnen. “De publieke rol intrigeert mij. Internet is onlosmakelijk verbonden met ons leven. Het is bijna vanzelfsprekend, als water uit de kraan.”

‘Cameratoezicht wordt steeds slimmer’

Vierhonderdduizend meldingen per dag verwerkt de alarm- en servicecentrale van de NVD Beveiligingsgroep, de oudste particuliere beveiligingsorganisatie van Nederland. Slimme software beoordeelt de urgentie en of er actie nodig is. “Het is het kloppend hart van onze organisatie.”

‘Bouwen is beter dan repareren’

Misschien denk je bij reputatiemanagement aan incidenten en crisissituaties. Wat als je die kunt voorkomen door proactief aan de reputatie van je bedrijf te bouwen, issues in beeld te hebben en alle stakeholders tevreden te houden? Dát kan goed reputatiemanagement voor je doen.

Beste werkgever in de reisbranche

ANWB Reizen is onlangs verkozen tot beste reisorganisatie om bij te werken. Nu we er weer massaal op uit trekken, draait het bedrijf weer op volle toeren. Ruim baan dus voor nieuwe collega’s, die heel goede arbeidsvoorwaarden krijgen en een relaxte werksfeer.

Vol positieve energie op weg

Shell zet in op schonere energie en een sterke economie met onder meer CO2-arme brandstoffen en elektrisch rijden. Shell installeert laders thuis, langs de route en op bestemmingen, zoals winkels. “We realiseren laadpunten daar waar onze klant ze het meest praktisch vindt.”

‘Goed zorgen voor de generaties na ons’

Continue innovatie met een langetermijnperspectief maakt Lely Maassluis marktleider in robotica en datamanagement voor de melkveehouderij. Volgens CEO André van Troost kan de ‘farming innovator’ ook een grote bijdrage leveren aan de oplossing van de stikstofproblematiek zonder de boeren op te offeren: “Innoveren in plaats van halveren.”

De nieuwe rol van food & hospitality

Binnen de food- & hospitalitymarkt zijn gezondheid en duurzaamheid actueler dan ooit. Het in Veghel gevestigde Hutten zet deze thema’s al jaren centraal en wil koploper zijn in de transitie naar een netto positieve bedrijfsvoering.