Met een gloednieuw concept bestrijkt DSV een groot deel van de markt voor e-commerce. De logistieke wereldspeler biedt naast maatwerkoplossingen ook een plug-and-play oplossing voor een breed scala aan klanten, van groot tot klein. “Ondernemerschap is bij ons laag in de organisatie belegd.”
Digitalisering leidt niet tot minder, maar juist tot meer tijd en aandacht voor de mens op het werk. Dit stellen Monika van Hoogenvest en Lizette Willemse, respectievelijk chief marketing officer (CMO) en chief HR officer (CHRO) bij Ordina.
Een van de kleinste digital agencies in de Emerce 100: oprichter Marijn Kortstra van no.dots is er trots op én noemt het een cruciaal onderscheid. “Wij zijn als een boutique hotel, maar dan voor digital marketing en development. Persoonlijk, met een hoog expertise- én serviceniveau.”
Technische Unie, groothandel in technische oplossingen voor installatie en industrie, voltooit na vijf jaar haar digitale transformatie. Ingrijpende wijzigingen in organisatie, processen en invoering van nieuwe IT-systemen doen het bedrijf goed; er is nu meer klantfocus, kwaliteit, duurzaamheid en productiviteit.
Als digital marketing agency heeft het Amsterdamse DEPT® nooit willen kiezen tussen hun specialismen tech en marketing. Bewust niet, om zo de creatieve kruisbestuiving alle ruimte te geven. Het heeft ze van een lokaal bureau doen uitgroeien tot een global player. “Zo bestrijken we de hele klantjourney.”
Multinationals werken met strakke beveiligingsprotocollen, maar in het mkb hangt cybersecurity er vaak maar een beetje bij – al is het maar vanwege de kosten. Om dat probleem uit de wereld te helpen, bieden de cyberspecialisten van tien security nu ‘security as a service’. “Juist bij cybercrime is voorkomen beter dan genezen.”
Composable commerce. Volgens adviesbureau Gartner wordt deze techniek binnen nu en vijf jaar dé standaard voor e-commerce. “Niet verwonderlijk,” meent Gijs Edelbroek van Lab Digital, “want hiermee kunnen organisaties hun e-commerce op een modulaire en dus flexibele manier vormgeven.”
Flevoland heeft innovatie hoog in het vaandel staan. Het beschikt overal over glasvezel, biedt ambtenaren optimaal beveiligd digitaal werken en zet ‘digital twin’-technologie in om de bebouwde ruimte optimaal te ontwikkelen. CIO Rigina Christiaans, algemeen directeur Hans Tijl en gedeputeerde Jop Fackeldey leggen uit.
Impact maken bij klanten, daar draait alles om bij Anderson MacGyver. Oftewel: niet-gerealiseerde businesswaarde ontginnen uit data en technologie. En dat gebeurt vooral bij de bedrijfsprocessen die er echt toe doen. “We nemen ons vak bloedserieus en dat zien onze klanten ook.”
IT-dienstverlener Proact ondersteunt organisaties bij hun digitale transformatie. “We werken daarbij nauw samen met de klant”, zegt Sales Director Alexander Lechthaler. “Die kent zelf z’n primaire processen het best, waardoor een klein maar belangrijk steuntje in de rug vaak voldoende is.”
Ruud van Dusschoten neemt op 1 april aanstaande afscheid als country manager ING Nederland. Na goed een kwarteeuw in diverse managementposities bij de bank blikt hij terug en ziet hij een organisatie die digitaler, duurzamer en maatschappelijk bewuster is geworden. Hij kijkt ook vooruit: vooral duurzamer moet nog veel beter.
Wie een trein ziet rijden, denkt misschien niet direct aan een mooie IT-functie. Toch schuilt er een unieke digitale wereld achter. IT-functies bij infrabeheerder ProRail zijn de ‘verborgen pareltjes’. Maatschappelijk relevant en daarnaast leuk werk. “Er rijdt geen trein zonder IT.”