
Peugeot Nederland
Peugeot is de naam van een familie uit de streek van Montbéliard in Frankrijk. De familie doet voor het eerst van zich spreken in de 15de eeuw, waar men zich in de Franche-Comté door de generaties heen opwerkt van landbouwer tot notable. In 1734 wordt in de molen van de familie Peugeot in Hérimoncourt de grondlegger van de industriële tak geboren: Jean Pierre.
Alles begint in 1810 wanneer Jean-Pierre en zijn broer Jean-Frédéric in de molen van de familie te Sous-Crates een fabriek beginnen waar staal wordt geproduceerd en bewerkt. In 1818 deponeren de gebroeders Peugeot een brevet voor de vervaardiging van zagen, een activiteit waarmee een nieuw tijdperk begint. In 1858 wordt het merk Peugeot met de leeuw wettelijk vastgelegd. Daarna kent de Société Peugeot Frères Aînés tot 1885 een enorme ontwikkeling en maakt een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten maar ook in Amerika, Turkije en Egypte.
In 1885 maakt Peugeot zijn entree op de markt van het vervoermiddel; Armand Peugeot neemt dan het initiatief rijwielen te gaan bouwen om vier jaar later een driewieler met een Serpolet stoommachine op de wereldtentoonstelling van Parijs te presenteren. Deze driewieler is geschikt voor het vervoer van twee personen.
De eerste Peugeot automobiel wordt in 1890 gebouwd. Hij heeft vier wielen, een carrosserie van Peugeot en een Daimler-motor. In 1891 komt de productie van Peugeot auto’s op gang en het aantal modellen wordt uitgebreid. In 1892 begint de lange geschiedenis van het merk in de autosport, Peugeot wint namelijk ex aequo met Panhard de toen zeer bekende Parijs – Rouen terwijl in 1913 de Grand-Prix van Amerika, die gereden wordt over 500 mijl in Indianapolis door Jules Goux met een Peugeot L 76 wordt gewonnen.
In 1910 komt de Société Anonyme des Automobiles Peugeot tot stand en in 1911 wordt de nieuwe fabriek van Sochaux bij Montbéliard gebouwd. Sinds 1913 produceert Peugeot in deze fabriek auto’s in serieproductie. Op de Parijse Salon de l`Automobile van 1921 toonde Peugeot al een `motor op zware olie`, een diesel voor personenauto`s. De motor werd gemonteerd op het chassis van een Peugeot 156 en daarmee reed de Franse autojournalist Henri Petit van La Vie Automobile in 1922 de wegrace Parijs-Bordeaux-Parijs uit.
De modellen
In 1929 wordt de 201, de eerste Peugeot met de wel bekende cijferreeks geproduceerd. Het eerste cijfer geeft het segment, de klasse van het model aan en het laatste cijfer geeft de generatie aan. In 2004 introduceert Peugeot met de 1007 naast de gewone cijfercombinaties een nieuwe cijferreeks voor bijzondere modellen.
In de tussentijd heeft Peugeot heel wat originele modellen op de markt gebracht. In 1937 verschijnt de Peugeot 402 Eclipse met een elektrisch bedienbare kap. Net na de Tweede Wereldoorlog presenteert het merk uit Sochaux de belangrijke Peugeot 203. In 1959 is de Peugeot 403 de eerste personenauto die op grote schaal leverbaar is met een dieselmotor en in de zestiger en zeventiger jaren behaalt het merk grote rallysuccessen in Afrika met achtereenvolgens de 404, de 504 en de 504 Coupé.
In 1979 komt de eerste personenauto met turbodieselmotor op de markt: de Peugeot 604. Begin jaren ’80 volgt een moeilijke periode, maar vanaf 1983 worden goede resultaten geboekt met de revolutionaire Peugeot 205. Eind jaren ’80 wint Peugeot diverse rally’s (o.a. Parijs – Dakar) met de 205 Turbo 16 en de 405 Turbo 16. Daarna zorgen sterke modellen als de 106, 306 en 406 voor succes in de jaren ’90. In 1999 brengt Peugeot als eerste autofabrikant een standaard FAP-roetfilter op de Peugeot 607 2.2 HDi. Hiermee wordt de roetuitstoot van deze diesel teruggebracht tot vrijwel nihil.
Aan het begin van de 21ste eeuw behoren de Peugeots 206 en 307 tot de best verkochte auto’s in Europa en zijn er inmiddels meer dan 70 Peugeot dieselmodellen standaard uitgerust met een FAP-roetfilter. In 2005 brengt Peugeot de innovatieve Peugeot 1007 op de markt, de eerste auto in de nieuwe cijferreeks. De bijzondere duizendzeven valt op vanwege zijn schuifdeuren.