Markt vraagt om realistische scenario’s

We zijn weer aan het bouwen”, aldus Ruut Meijer, CEO Corporate Clients bij ABN AMRO. Na alle perikelen van de afgelopen jaren is dat goed nieuws. “Oude en nieuwe klanten ondersteunen we volop met realistische scenario’s voor 2011.”

ABN AMRO heeft woelige jaren achter de rug, maar daar willen Ruut Meijer en zijn collega Rutger van Nouhuijs, CEO Large Corporates & Merchant Banking, het niet meer over hebben. Dat neemt niet weg dat de splitsing bij de verkoop van de bank, de daaropvolgende integratie met Fortis en vervolgens de verplichte verkoop van onderdelen aan Deutsche Bank (opgelegd door de Europese commissie) zijn sporen heeft nagelaten. Nog steeds is niet alle stof neergedaald, maar ABN AMRO is inmiddels vooral bezig met opbouw en groei. “Door alle ontwikkelingen waren er gaten in onze organisatie en onze dienstverlening ontstaan”, bekent Meijer. “Met name in de dienstverlening aan corporate clients. Maar inmiddels hebben we die gaten gedicht en zijn we weer volop aan het bouwen.”

Voorzichtig herstel

Die opbouw heeft te maken met de wens om grootzakelijke klanten een totaalpakket aan diensten te kunnen aanbieden. Dit betekent dat ABN AMRO diensten die het kwijtraakte nieuw leven heeft ingeblazen. Een voorbeeld daarvan is de afdeling Capital Structuring & Advisory. “Dat team biedt ondernemers financiële consultancy”, legt Van Nouhuijs uit. “Dit betekent dat we adviseren over de meest optimale balansen financieringsstructuur, maar ook over mogelijkheden voor bedrijfsovernames, herstructureringen of het afstoten van onderdelen.” Dat een groeiend aantal klanten weer behoefte heeft aan dergelijke adviezen, ziet Van Nouhuijs als een teken van het voorzichtige herstel van de economie. Ook de groei van het aantal obligatieleningen dat organisaties afsluiten wijst daarop. “Voor ondernemingen is dat een manier om groei te financieren”, aldus Van Nouhuijs. “Het is positief dat we weer beweging zien in die activiteiten.” Obligaties zijn echter niet de enige optie die ondernemingen hebben om hun groei en ontwikkeling te (her)financieren. Om corporate clients daarover te adviseren heeft ABN AMRO weer een afdeling Debt Capital Markets opgebouwd.

‘Oranje-strategie’

Mede doordat ABN AMRO opnieuw dergelijke belangrijke diensten aanbiedt, vinden veel klanten, waaronder large corporates, de weg terug naar de bank. “Juist nu klanten actiever worden en de herfinancieringsmarkt in beweging is, weten veel voormalige klanten ons weer te vinden”, zegt Meijer. “Wat daarbij een rol speelt, is dat veel klanten kiezen voor een Nederlandse bank die bovendien actief is in belangrijke exportlanden.” ABN AMRO ondersteunt het Nederlandse bedrijfsleven met Commercial Banking Units in de vier belangrijke exportlanden België, Duitsland, Engeland en Frankrijk. “Dat is onderdeel van onze ‘Oranje-strategie’”, vertelt Meijer. “We volgen Nederlandse ondernemingen naar belangrijke handelscentra, zodat zij lokaal bij hun eigen bank terechtkunnen. Dat netwerk van Commercial Banking International Units is binnenkort ook beschikbaar in New York, Singapore en Hongkong.” Daarna volgen Mumbai, Sao Paulo en Shanghai. Daarnaast worden klanten in het segment Energy, Commodities en Transport (ECT) al bediend vanuit zeven landen in drie tijdzones. Door in belangrijke internationale handelscentra actief te zijn, biedt ABN AMRO haar klanten de mogelijkheid om al hun internationale bankverkeer via één systeem te laten lopen.

Scenario’s

Met heropgerichte bankonderdelen en internationale vestigingen heeft ABN AMRO weer een infrastructuur om internationaal opererende ondernemingen te ondersteunen. Hoe adviseert de bank deze ondernemingen om in 2011 te opereren? “Het is positief dat de markt wat lijkt te ontspannen. We verwachten dat het voorzichtige herstel volgend jaar doorzet en zal leiden tot een bescheiden groei”, aldus Meijer. “Gelukkig is de zorg over de ‘double dip’ langzamerhand geweken.” Zijn collega Van Nouhuijs vult hem aan: “Dat betekent echter niet dat er geen onzekerheden boven de markt hangen. Daar waarschuwen we onze klanten voor. Zo hebben we te maken met China dat onder druk van de VS staat om de waarde van de yuan te verlagen. Het is echter de vraag of dat zal gebeuren.” Een andere onzekere factor is de lage rente in de VS en Europa. Van Nouhuijs: “Die stimuleert de economie, maar kan op den duur leiden tot inflatie, waardoor grote schulden weer weg kunnen smelten. Maar of dat werkelijk gebeurt, weten we natuurlijk niet.” Volgens ABN AMRO vragen dergelijke onzekerheden om flexibiliteit bij grootzakelijke klanten. Dit betekent dat de bank hen adviseert om verschillende scenario’s op te stellen en te bepalen wat voor hen onder bepaalde omstandigheden acceptabele risico’s zijn. Meijer: “Wij bieden onze klanten daarbij graag onze hulp aan. Ten eerste door de macro-economische actualiteit met hen te bespreken, inclusief de kansen en bedreigingen. Ten tweede door gebruik te maken van diepgaande kennis over de klant. Daarom investeren we zo veel in klantrelaties. Het derde ijzer in het vuur is onze diepgravende internationale sectorkennis.” Door nadrukkelijk de vinger aan de pols te houden in diverse belangrijke economische sectoren, kan ABN AMRO ondernemingen in die sectoren doeltreffend ondersteunen. “Maar sectorkennis biedt ook macro-economische inzichten”, verklaart Van Nouhuijs. “Zo zagen we eind 2009 de scheepvaarttarieven licht stijgen en de handel op Singapore en Hongkong in volume toenemen. Dat zijn maar twee van de vele ‘barometers’ die ABN AMRO voor klanten nauwkeurig in de gaten houdt.”

Markt vraagt om realistische scenario’s

Recente stories