Ontdekkingsdrift helpt klanten

Kaliber is veel meer dan een interactief bureau voor effectieve merkbeleving. Nu klanten zich het hoofd breken over hoe ze de nieuwe wereld bij kunnen blijven, helpt Kaliber hun problemen op te lossen. “Wij kiezen voor een gefundeerde cross-over tussen interactie in de fysieke en digitale wereld.”

“De dynamiek van het speelveld kan ingewikkeld zijn”, zegt Ronald van Schaik, Directeur Kaliber. “We hebben het zelf meegemaakt. Een aantal jaar geleden waren we wat volgzaam aan conventies en briefings. Tot onze transformatie. We hebben toen gezegd: het werk dat we doen moet ergens aan bijdragen. Om dit te stroomlijnen hebben we ons afgevraagd: wat drijft ons? En dat is ontdekkingsdrift. Je ziet het terug in ons logo. Tommy, een jongen van zes, staat op zijn tenen en reikt uit naar iets waar hij net niet bij kan. Dat is het karakter dat ons typeert.”

Van Schaik vervolgt: “Met twintig jaar ervaring als fullservice onlinebureau bouwen we platformen, ontwikkelen we campagnes en verzorgen we onlinemarketing. Hiermee helpen we merken starten, groeien en innoveren. Maar door het verruimen van ons blikveld kunnen we merken als gids meenemen naar de volgende stap: de toekomst.”

Uitvindingen

“Met de projecten die we vanuit de afdeling Inventors doen en die niet per se voor opdrachtgevers zijn, nemen we het initiatief om nieuwe technologieën te begrijpen, maar ook te reproduceren. Dat is continu leren en zelf ontdekken en doen. Bij ons op kantoor kom je bijvoorbeeld een telefoon in 3D-print tegen die je kunt syncen met je iPhone en ontmoet je boeddha die op Twitter converseert. Het gaat ons steeds om de oplossing van het vraagstuk. Het is een andere manier van werken die uitstekend aansluit bij de nieuwe technologieën en vraagstukken. We hebben het hier niet over een gimmick, maar over gestures, voice interfaces en hoe je virtual reality werkelijk kunt inzetten voor je bedrijf, merk en de markt. Making sense for digital brands noemen we dat.”

‘Interactie vindt juist ook buiten de grenzen van het beeldscherm plaats’

Complexe problemen kraken

Van Schaik vervolgt: “Strategie, creatie en technologie werken bij ons op een andere manier samen. We kijken breder en zetten het doen altijd centraal, zodat je ook de vervolgstappen van tevoren weet. Experimenteren en innoveren is helemaal niet eng. We hebben door Inventors onze werkwijze aangepast. Snel ontleden we het probleem en we laten de interactie erop los. En we maken direct prototypes. Zo is de oplossing tastbaar voor onze klanten. Met deze werkwijze hebben we complexe problemen in zo’n vijf weken gekraakt, terwijl andere innovatieprogramma’s twee jaar nodig hadden. Het gaat om inventief zijn en slim combineren. Kaliber heeft intussen een vertrouwd proces ontwikkeld waarmee we onze klanten, met name challenger brands, échte oplossingen bieden, passend bij hun vraag. Onze klanten willen hun doelgroep in beweging brengen. Wij kunnen dat goed. Door ons vertrouwen in de nieuwe wereld en haar snelheid kunnen we iets unieks maken waar een merk altijd iets aan heeft.”

Ontdekkingsdrift helpt klanten

Recente stories