Printmedia blijven onmisbaar in marketing
Merken die hun marketingbudget nauwelijks uitgeven aan printmedia lopen op de lange termijn veel inkomsten mis. Dat stelde Faye Hawkins 24 mei tijdens het Intergraf-congres “Print Matters for the Future” in Londen. Hawkins is directeur van FirstBaseUnlimited.com, een marketingbureau voor leadgeneratie in de zakelijke markt. ‘Het niet direct kunnen meten van het effect van Print is een obstakel.’
Hawkins sprak tijdens het congres “Print Matters for the Future” in het Londense Hilton Syon Park hotel. Het congres werd georganiseerd door de grafische branchekoepel Intergraf en trok 78 internationale bezoekers. Het in hartje Londen gevestigde FirstBaseUnlimited.com monitort trends rondom digital marketing en past ze toe voor een grote groep klanten. Hawkins stelde dat veel klanten vanuit een soort schijnveiligheid (vrijwel) alle marketingmiddelen op “digital” inzetten; ondergeschikten kunnen dan tot in de hoogste echelons van een adverterend bedrijf voorspelbare resultaten voorleggen aan hun superieuren. Maar het in de marketingmix veronachtzamen van het mediumtype “Print” is – zeker op de lange termijn – niet zonder schade, zo waarschuwde Hawkins.
Print heeft doorduwmacht
Hawkins begon haar verhaal met statistieken uit diverse onderzoeken die de waarde van Print bevestigen:
- 81% heeft wel eens een product gekocht of een plek bezocht na erover te hebben gelezen in een magazine
- 90% van de Direct Mail-campagnes rapporteerde een verkoopstijging, vergeleken met een score van 59% bij campagnes zonder brievenbuspost
- 36% kocht of bestelde iets als gevolg van een Direct Mail-actie
- 67% noemde campagnes met Direct Mail effectiever voor het werven van nieuwe klanten dan campagnes zonder Direct Mail
- 63% gelooft dat papieren media leiden tot een dieper inhoudelijk begrip
- Respectievelijk 60% en 58% van de tijd die wij spenderen aan kranten en magazines is onverdeeld: we zijn dan niet tegelijkertijd met een tweede scherm bezig
- Een advertentie in de papieren krant wordt gemiddeld 2,5 keer langer bekeken dan de gemiddelde digitale advertentie
Zij voegde daaraan toe dat ‘het fysieke aspect van papier psychologisch doorwerkt en gemiddeld 24% waarde toevoegt aan een advertentie’. Ze stelde dan ook dat mediabureaus houden van print. ‘Print heeft doorduwmacht, daar waar klanten digitaal worden gebombardeerd met informatie. De gemiddelde Britse werknemer ontvangt alleen al 129 mails per dag.’
Lees het hele artikel op PRINTmatters https://printmatters.nl/nieuws/2019/06/11/printmedia-blijven-onmisbaar-in-marketing