Print prent beter in dan digitaal

‘Hoofdrol voor print in de mediamix’
8 mei 2018
Adverteerders steken steeds meer budget in onlinemedia en adtech. Printmedia zetten ze aanzienlijk minder in. Is dat terecht? Het antwoord is nee. De kracht van printmedia in de marketingmix is groot. En de invloed op zakelijke beslissers niet te onderschatten. Hoe scoort printmedia op kosteneffectiviteit, ROI en het realiseren en continueren van brand awareness? Dit whitepaper legt dat onder de loep. Daarnaast wordt ook meteen bekeken of ons brein anders reageert op een papieren of een digitale boodschap. We verklappen het alvast: print prent beter in dan digitaal.

Printmagazines zorgen voor meer omzet

Het marketingbudget voor print neemt de laatste jaren af, met Nederland voorop binnen Europa. Een opvallende ontwikkeling, want onderzoek leert juist dat print en dus ook printmagazines lezers diepgaand bij een boodschap betrekken. Zo vormt print de beste weg naar een duurzame klantrelatie – en meer omzet.

Printmagazines leveren hoge ROI

Voor adverteerders telt direct resultaat. Ze focussen op direct marketing, wat ten koste gaat van investeren in klantenbinding. Een verkeerde afweging: brand awareness heeft een positieve invloed op de omzet. Printmedia leveren daarvoor een constante hoge ROI.

Brand awareness

Printmagazines zijn cruciaal bij het creëren van brand awareness, zeker ook in B2B.

Aandacht voor de boodschap

Ons brein verwerkt een tekst op papier intensiever dan dezelfde tekst op een scherm. Een boodschap uit een tijdschrift begrijpen we dus beter en blijven we ons langer herinneren. Dit geldt voor alle leeftijden, inclusief millennials!

Zakelijke beslissers

Zakelijke beslissers laten zich vooral door papieren media beïnvloeden bij het zoeken naar een leverancier of dienstverlener. Vakbladen vormen een betrouwbare en neutrale autoriteit – zonder banners en nepnieuws.

Print als premium product

Printmagazines kunnen daarom een mooie rol blijven behouden als premium product naast alle digitale middelen en kanalen binnen mediaplatforms. En zeker binnen B2B communicatie, omdat het een kwalitatieve premium uitstraling heeft, wat in het verlengde ligt van wat Brands willen uitstralen.


Wil je dit whitepaper ontvangen, vul dan onderstaand je gegevens in en bevestig die gegevens daarna na ontvangst van een mailtje in je mailbox.