Succesvol online: hoe monitor ik dat in de boardroom?
Online is als kanaal niet meer weg te denken. Een coporate website is wel het minste wat u tegenwoordig online kunt doen. Steeds vaker vormt online onderdeel van een complete content marketing strategie. Belangrijkste is echter: hoe weten we of we op de goede weg zijn met online? In deze blogpost een aantal tips en tricks om ‘online’ ook in de boardroom bespreekbaar te maken, zonder op de details in te gaan.
Statistieken
In tegenstelling tot traditionele media is het gebruik van het online kanaal heel goed te analyseren. Met behulp van gratis tools als Google Analytics www.google.com/analytics kunnen uitgebreide analyses gemaakt worden van het bereik en gebruik van uw website. Deze statistieken dienen onderdeel van managementrapportages te zijn. Denk hierbij aan het bereik van unieke personen en het aantal contactmomenten. Mocht u al verder zijn met online binnen uw organisatie, dan dienen KPI’s als omzet, aanmeldingen of informatieaanvragen standaard onderdeel te zijn van deze rapportages.
Conversie: doelstellingen realiseren
Zet statistieken ook uit tegen doelstellingen. Het is niet ‘leuk’ om x-personen te bereiken; bij een serieus kanaal horen ook serieuze doelstellingen, waarop gestuurd moet worden.
Er MOETEN x-personen bereikt worden, maand na maand, en het liefst weet u dan ook nog eens een percentage te converteren naar klant. ‘Kijken, niet kopen’ is helaas op internet nog een breed geaccepteerde situatie. Focus op conversie!
Conversie kan ‘m zitten in het daadwerkelijk verkopen van producten (e-commerce), maar ook in het verzamelen van contactgegevens of aanmeldingen voor een e-mailnieuwsbrief. Door deze zaken inzichtelijk te maken en te koppelen aan doelstellingen, is het meten van online succes een stuk makkelijker en kan er ook veel beter gestuurd worden op de ontwikkelingen rondom de website.
Wat wordt er over mijn bedrijf geschreven?
Weet wat er online geschreven wordt over u of over uw bedrijf. Met behulp van Google Alerts www.google.com/alerts blijft u op de hoogte van de berichten die online worden geplaatst en waar uw (bedrijfs)naam in voor komt. Per e-mail wordt u geïnformeerd als er nieuwe berichten zijn, die aan uw zoekopdracht voldoen. Zo bent u altijd als eerste op de hoogte, zonder daar zelf voor op zoek te gaan naar informatie.
Maarten van Vulpen (1981) is partner bij internetbureau Liones www.liones.nl. Vanuit de filosofie ‘you can’t manage what you don’t measure’ worden online strategieën geïmplementeerd, die volledig worden doorgemeten. Dit doet hij voor klanten als Elsevier, Wolters Kluwer en Brunel.