Detacheren met fingerspitzengefühl

‘Door onze klanten te snappen, kunnen we ze ook helpen om te slagen’

Waar anderen het afleggen, groeit ItaQ als kool. De specialist in het detacheren van IT-managers en -professionals was in 2013 een van de FD Gazellen, de honderd snelst groeiende bedrijven van Nederland. Ook opende ItaQ vestigingen in de VS. Wat is het geheim achter ItaQ? Oprichter Hassan Tagi vertelt.

De crisis lijkt ItaQ niet te deren. Het bedrijf barst uit z’n voegen. Als je in 2013 vestigingen start in New York en Miami, als je jezelf tot de FD Gazellen mag rekenen en als je op RTL 7 in het businessprogramma De Succesfactor bent uitgeroepen tot de nummer één in de IT-branche en genomineerd bent voor de TV Success Award 2014, dan doe je iets goed.

Vanaf dag één groeit ItaQ. Die dag was in 2001, toen Hassan Tagi met ItaQ begon. Daar ging een praktische leerschool aan vooraf, vertelt hij. “Ik werkte als ambtenaar bij een ministerie, toen me gevraagd werd om een miljoenenproject in de ICT te managen waar al een paar voorgangers overspannen van waren geworden. Al snel begreep ik waarom: er zaten heel veel mensen op zonder de juiste kennis. Peperdure ingehuurde krachten kwamen aan mij vragen hoe het moest. Ze losten de problemen niet op, maar creëerden er nog meer bij. Ik heb zo’n beetje de helft naar huis gestuurd en met mensen die wel met de opdracht matchten de klus geklaard. En behalve de oplevering realiseerde ik in een halfjaar ook nog een bezuiniging van 40 miljoen op een begroting van 200 miljoen. Het was me duidelijk geworden dat er veel indrukwekkende cv’s waren die niets zeiden over de kwaliteit.”

 

Belang van de klant

Kort daarna startte hij ItaQ. Omdat hij had gezien hoe het níét moest en daar veel van had geleerd, was ItaQ al gauw een succes. “Ik begon voor mezelf als interimmanager”, aldus Tagi. “Bij mijn eerste opdracht vroegen ze me al na een week: ‘Hassan, ken je nog meer mensen zoals jij?’ Toen ben ik met detacheren begonnen. Ik wist hoe de ICT-wereld met detachering omging; dat was vaak niet in het belang van de klant. Ik dacht: dat kan ik beter. En omdat ItaQ nog steeds groeit, durf ik te zeggen dat dat klopt.”

‘Door onze klanten te snappen, kunnen we ze ook helpen om te slagen’

 

Cv is het begin

Waarom doet ItaQ het zo goed? Tagi: “Het succes zit ’m in de beste match van de gedetacheerde met de klant.” Ja, dat zeggen ze allemaal. Maar ItaQ doet het anders, zegt Tagi stellig. “Er zijn veel brokers op de markt. Die denken een goede match te kunnen maken met een cv. Ze selecteren iemand voor een opdracht op basis van cv en beschikbaarheid, maar vaak hebben ze die persoon nog nooit gezien. En ze weten nauwelijks wat de klant wil. Bij ons is het cv pas het begin; het is de basis van een intensief proces. Met alle kandidaten die voor een opdracht in aanmerking komen, gaan we uitgebreid in gesprek, vaak meermalen. We willen weten wat de sterke en minder sterke punten zijn en bij welke klant of klus die persoon het goed zou doen. Iemand die jarenlang succesvol projecten heeft gemanaged bij de overheid, houdt het vaak geen maand vol bij een telecomoperator. Andersom ook niet.”

 

Investeren in assessment

Hoe ingewikkeld de opdrachtbeschrijvingen op iemands cv ook klinken: de match met de opdrachtgever is veel belangrijker, zegt Tagi. “Om die te kunnen maken, moet je precies weten wat iemand kan en hoe die persoon functioneert in bepaalde omstandigheden. Daarom hebben we voor de selectie van onze mensen ons eigen assessment ontwikkeld. Daar investeren we in; het kost tijd. Reden waarom we niet de goedkoopste zijn, maar uiteindelijk zijn we toch goedkoper omdat we snellere en effectievere oplossingen leveren. En doordat we zo’n intensief assessment hanteren, durven we no-cure-no-paygarantie te geven.”

Om de juiste persoon te kunnen detacheren, is het een voorwaarde dat je je klant goed kent. ItaQ steekt daarom veel energie in een goede klantrelatie. “We willen het naadje van de kous weten voor een opdracht. Wat wil de klant precies? Hoe is de cultuur? De relatie met onze opdrachtgevers, customer intimacy dus, vinden we van grote waarde. Daarom is ItaQ voor opdrachtgevers de trusted advisor. Door onze klanten te snappen, kunnen we ze ook helpen om te slagen.”

 

Excellente senior managers

De laatste jaren kreeg ItaQ steeds vaker de vraag naar zware senior managers of programmadirecteuren, aldus Tagi. “Daarom zijn we afgelopen jaar de afdeling ItaQ Interim Managers gestart. In ons assessment op persoonlijke kenmerken die niet uit een cv te halen zijn, komen de zwaargewichten bovendrijven. Het vermogen om grootschalige projecten te managen moet in je genen zitten; managen is niet te leren. Je moet autoriteit hebben en authentiek zijn. Van de honderd die zich projectmanager noemen, zijn het er maar vijf écht. Dat zien we in onze assessments. Daarmee achterhalen we persoonlijke kwaliteiten en talent, waardoor we organisaties aan excellente senior managers kunnen helpen. Dat is de unieke kwaliteit van ItaQ.”

Bekijk 2014
Magazine
MT500
Uitgave
2014
Auteur
Josée Koning
Fotograaf
Sebastiaan Westerweel

C-quotes

  • Detacheren met fingerspitzengefühl Wij doen veel meer
  • Detacheren met fingerspitzengefühl Excellente senior managers
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.