Sponsorpartner voor vele bedrijven

‘Samen met een partner bedenken we heel creatieve, op maat gesneden oplossingen’

Joop van den Ende Theaterproducties, onderdeel van het internationale entertainmentbedrijf Stage Entertainment, biedt sponsors en partners uitgelezen mogelijkheden om mee te liften op de publiekelijke belangstelling voor bijvoorbeeld de musicals. “Bovendien leggen we desgewenst relaties van bedrijven en organisaties in de watten”, vertelt commercieel directeur Eline Danker.

Sinds het bedrijf in 1991 de musical Les Misérables naar Nederland bracht, hebben de theaterproducties van Stage Entertainment een grote vlucht genomen. Alleen al dit jaar brengt de organisatie maar liefst veertien producties op de planken die samen tweeduizend keer gespeeld worden. In totaal trekken zij daarmee zo’n 2,2 miljoen bezoekers. “Weinig organisaties zullen zo veel mensen zo lang aan zich weten te binden”, stelt Eline Danker dan ook. Want ga maar na, bezoekers lopen om een uur of acht het theater in en verblijven vervolgens tot een uur of elf, halftwaalf in de feestelijke wereld die wij voor hen creëren. In veel gevallen duurt het feest nog langer, als bezoekers gebruikmaken van een avondvullend arrangement en in of nabij het theater dineren.

 

Publiek absoluut nummer één

“Het publiek is voor ons altijd nummer één”, zegt Danker. “Dat moet voelbaar zijn vanaf het moment waarop de gasten het theater binnenstappen. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Dat geldt uiteraard voor de voorstelling, maar ook voor de hele entourage.” Wat Joop van den Ende Theaterproducties daarnaast uniek maakt, is dat het zich met haar producties richt op een uiteenlopend publiek. Musicals als Ciske de Rat of Tarzan zijn typisch producties waar ook het hele gezin naartoe kan. Dirty Dancing zal eerder middelbare scholieren en de oudere ‘jeugd’ aanspreken. Evita en Les Misérables, dat dit seizoen opnieuw in productie wordt genomen, richten zich op een meer volwassen publiek. Naast de musicals biedt het bedrijf andere theatervormen, bijvoorbeeld toneelproducties en kleinkunstvoorstellingen, zoals van André van Duin, Simone Kleinsma en Tineke Schouten. “Door de breedte van het aanbod behoort iedereen tot onze doelgroep”, zegt Danker.

 

Zakelijke mogelijkheden

De producties van Joop van den Ende Theaterproducties bieden bedrijven en organisaties uitgelezen mogelijkheden om te profiteren van de kwaliteit van het aanbod. “We hebben in de loop van de jaren een uitgebreide groep partners aan ons gebonden”, vertelt Danker. Een voorbeeld is groothandel Sligro. Met grote regelmaat koopt dit bedrijf een of meer voorstellingen compleet uit om leveranciers, klanten en andere relaties een geweldige avond uit te bezorgen. “Omdat het theater op dat moment eigenlijk van Sligro is, kunnen we hun echt maatwerk bieden. Van een compleet dinerarrangement, programmaboek en drankje in de pauze tot speciale aankleding van de foyer. In overleg is er heel veel mogelijk.”

Een ander voorbeeld is de sponsoring door kaasmerk Old Amsterdam van de complete serie reizende voorstellingen van Ciske de Rat. “Een perfecte combinatie. Ciske is een puur Amsterdamse musical, die goed past bij Old Amsterdam.” In dit geval wordt de naam van de kaasproducent op alle publicaties rond de musical vermeld, maar zover hoeft het niet altijd te gaan. “Alles hangt af van de behoeften van een partner. Maar het moet natuurlijk wel chic blijven. Dat neemt niet weg dat we samen met een partner heel creatieve oplossingen kunnen bedenken.”

Joop van den Ende Theaterproducties biedt potentiële partners ook minder grootschalige mogelijkheden. “We hebben ook partners voor een deel van een serie voorstellingen”, legt Danker uit. Deze optie past bijvoorbeeld goed bij reizende voorstellingen en biedt een regionaal opererende organisatie de mogelijkheid om zich juist voor voorstellingen in de eigen regio als partner te afficheren.

 

Publiciteit

Voor Stage en zijn partners werpt de samenwerking vaak al ruim voor de première vruchten af. “We investeren veel in de publiciteit rond een productie”, vertelt Danker. “Dat begint ruim een halfjaar voor de première. We zijn nu al bezig met de producties van het nieuwe seizoen: High School Musical, naar de gelijknamige en zeer succesvolle jeugdfilm, Sunset Boulevard, met steracteurs Simone Kleinsma, Pia Douwes en Anthony Kamerling, en uiteraard Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Voor die laatste musical gaat de AVRO via een televisieprogramma op zoek naar de hoofdrolspeler. Daarnaast zal onder andere Chantal Janzen volgend jaar te zien zijn in de comedy Boeing Boeing en produceren we in 2009 opnieuw het megaspektakel Musicals in Ahoy.”

 

Relatie-arrangementen

Naast sponsors en partners kent Stage veel organisaties die een productie gebruiken als decor voor meer kleinschalige relatiecontacten. “Ook op dat gebied kun je het eigenlijk zo mooi aankleden als je wilt”, aldus Danker. “We hebben relaties die met een klein gezelschap eerst lekker gaan eten en dan door een gastvrouw van ons naar het theater worden gebracht. Jassen ophangen en later weer halen? Doen we. Een apart hoekje in de foyer voor het eigen gezelschap? Regelen we. Kortom, we verzorgen een complete avond uit voor gezelschappen van tien tot honderden personen.”

Supermarktketen Albert Heijn maakte begin vorig jaar rond de musical The Wiz gebruik van weer een compleet andere mogelijkheid. Klanten van de supermarkt konden sparen voor een gratis tweede kaartje. Het succes was overweldigend. “Bovendien kregen we daarmee veel bezoekers binnen die voor het eerst een musical zagen! Waarmee het toch al enorme bereik van onze producties nóg een impuls kreeg.”

Bekijk 2008
Magazine
MT500
Uitgave
2008
Auteur
Roel Mazure
Fotograaf
Herman van Heusden
 

Joop van den Ende / Stage Entertainment C-stories

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.