Leiderschap nu bottleneck bij succes nieuwe technologie

‘Al heb je 14.000 onderzoekers op je loonlijst staan, een doorbraakidee kan altijd bij iemand anders vandaan komen’

Zoekt en gij zult vinden. Dat is het credo van ViNT, de onderzoeksdochter van Sogeti. Volgens Menno van Doorn van ViNT heeft dat zoeken naar en duiden van nieuwe IT-ontwikkelingen hem vooral geleerd dat technologie niet meer doorslaggevend is voor succes, wel leiderschap om op nieuwe manieren te managen. “De genetwerkte samenleving vraagt om een nieuw type organisatie. We zitten op een historisch breekpunt.”

Onderscheid door visie, daarmee wilde Sogeti begin jaren negentig het bedrijfsleven benaderen. Niet technologie stond centraal, maar de impact ervan op het bedrijfsleven; de consequenties voor de bedrijfsprocessen. Om die visie op technologie los te maken van de eigen dienstverlening werd ViNT (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie) opgericht als onafhankelijke denktank.

Omdat Sogeti internationaal actief is, werkt het instituut tegenwoordig met de ook buiten Nederland herkenbare slogan ‘Vision, Inspiration, Navigation & Trends’. De diverse afdelingen van ViNT leren daarbij ook van elkaar: in Nederland is IT veel meer gericht op de dienstensector, in Zweden is het meer industrieel gericht.

“ViNT werd opgericht om te inspireren”, begint directielid Menno van Doorn, die vorig jaar zijn werk beloond zag met de Computable-prijs voor ICT-onderzoeker van het jaar. “Dat is een lastige opdracht, want of iets inspirerend is, bepalen we niet zelf. Wij zijn er niet om onze consultants pasklare antwoorden te bieden om oplossingen te verkopen. We kijken naar ontwikkelingen op de langere termijn. Ik denk dat Sogeti daarmee onderscheidend is ten opzichte van veel andere IT-dienstverleners.”

 

Reflectie

Toch bestaat de doelgroep van ViNT wel uit (potentiële) klanten van Sogeti, die via onder meer symposia en workshops uitgenodigd worden om dieper in te gaan op de vraag wat nieuwe ontwikkelingen op het gebied van IT voor hen kunnen betekenen. “Dat klopt, maar in principe is iedereen welkom, ook andere IT-dienstverleners. Bovendien nodigen we klanten uit om na te denken over wat technologische ontwikkelingen, zoals de convergentie tussen IT en telecom of tussen online-IT en web 2.0, voor hen betekenen. We bieden een veilige, onafhankelijke omgeving voor discussie. Je wilt als manager geen verhaal horen over dat je de boot gaat missen, maar er is wel behoefte aan een plek voor reflectie.”

Dat is volgens Van Doorn meteen een ander onderscheid. “Als je aan onze uitnodiging een sales pitch verbindt, schiet je je doel voorbij, want dan komt een directeur of andere IT-beslisser niet nog een keer terug. Wij zijn geen consultants, wij zijn onderzoekers. We laten ons wat dat betreft ook niet beïnvloeden door vragen van Sogeti-consultants, want daarmee verlies je je onafhankelijkheid. Wij rijden elkaar niet in de wielen.”

 

Impact

De vorm van de boodschap van het ViNT is duidelijk, de inhoud minder. Wat bedoelt Van Doorn met het ‘duiden’ van de impact van IT-ontwikkelingen? Vertelt hij bedrijven waar ze over vijf of tien jaar staan als ze nu inspelen op nieuwe ontwikkelingen?

“Dat is voorspellen en daar kun je beter niet aan beginnen. Niemand had tien jaar geleden kunnen voorspellen dat het merendeel van de toenmalige top tien van IT-producenten vandaag niet meer zou bestaan. Niemand had het vermoeden dat internet nu de kern zou vormen van een nieuwe ICT-evolutie. Wij hebben de afgelopen jaren zo’n tien boeken gepubliceerd, waaronder eentje over tien jaar IT. Dat geeft een heel verfrissend beeld van wat er allemaal anders is gegaan dan we hadden verwacht. Dus voorspellen, nee. Het is al heel wat als we kunnen aangeven wat de impact kan zijn van IT-ontwikkelingen op de maatschappij en het bedrijfsleven van nu. Wat wel duidelijker wordt, is dat er door ICT een ander productiemodel aan het ontstaan is, waar oldschoolmanagement steeds slechter bij past.”

Als voorbeeld wijst Van Doorn op de genoemde ontwikkeling van internet. “Internet was eerst vooral van bedrijven. Nu is het van iedereen. Het is ook al veel langer interactief dan wij denken. Opensourcesoftware was in feite al web 2.0 avant la lettre: samenwerken zonder elkaar te kennen. Alles wat verzonnen en begonnen is in de opensourcegemeenschap wordt nu al toegepast in het bedrijfsleven en heet dan 2.0. Zoals ondernemingen die hun kennis delen via internet om op die manier te innoveren. Al heb je 14.000 onderzoekers op je loonlijst staan, een doorbraakidee kan altijd bij iemand anders vandaan komen.”

Door kennis te delen – businessgedreven – kun je de kennis gebruiken van in potentie één miljard internetgebruikers. Open source en open standaarden leveren, samen met het steeds meer extern inzetten van mensen, een heel nieuwe manier van produceren en innoveren op, een heel andere wijze van invullen van bedrijfsprocessen. “Bedrijven als Lego en Procter & Gamble zijn voorlopers op dit gebied. Zij laten andere ondernemingen zien: dit is het nieuwe internet.”

Alle nieuwe ontwikkelingen ten spijt, de valkuilen blijven gelijk. ViNT geeft op dat gebied in juni een symposium met de titel ‘Leading the big change’. Goed management en leiderschap bepalen het verschil tussen succes en verlies, aldus het event. “Internet en IT-technologie zijn instrumenten. Middelen tot een doel. De kernvraag is: wat moet een organisatie doen om mee te gaan met nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen – die als communicerende vaten wel beïnvloed worden door technologische ontwikkelingen – en hoe kunnen IT-ontwikkelingen hier ingepast worden? Bedrijven die het leiderschap ontberen om nieuwe wegen in te slaan en hun eigen managementpraktijken te innoveren, zullen nooit optimaal gebruikmaken van nieuwe technologie.”

Bekijk 2008
Magazine
MT500
Uitgave
2008
Auteur
Martijn Kregting
Fotograaf
Leonard Faustle
 

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.