Imago als werkgever wordt steeds belangrijker

“Zes van de tien bedrijven met het beste imago zijn klant van ARINSO.”

De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt dat werknemers steeds selectiever worden in hun keuze voor een werkgever. Bedrijven en instellingen moeten dan ook alle zeilen bijzetten om hun personele bezetting op sterkte te brengen en te houden. Het imago van de werkgever wordt daarbij een steeds belangrijkere factor. “Wij helpen onze klanten om betere werkgevers te worden”, zegt Peter Bouten, Managing Director van ARINSO Nederland, specialist op het gebied van HR-technologie, consulting en outsourcingservices.

“Er is een enorme schaarste aan personeel aan het ontstaan en in onze optiek is daar ook geen verbetering meer in te verwachten”, stelt Bouten. “De arbeidsmarkt zal door de vergrijzing en geringere instroom aan de onderkant continu onder druk blijven staan. Bedrijven zullen daarom inventief moeten zijn om voldoende personeel te werven en aan zich te binden, dan wel andere middelen moeten vinden om op niveau te blijven presteren.”
ARINSO kan bedrijven daarin ondersteunen door ze als werkgever wat meer sexy te maken, zegt Bouten. “Zeker als een onderneming het moet hebben van de instroom van de jongere generatie, zijn technologische middelen en voorzieningen een absolute voorwaarde, zoals online solliciteren en assessments kunnen doen, online arbeidsvoorwaarden uitruilen, online declareren en je online ziek kunnen melden. Medewerkers vinden dit soort zaken steeds belangrijker en verwachten dat ook van een moderne werkgever. Het zegt ook iets over het type werkgever waar je als potentiële medewerker terechtkomt.”

“Zes van de tien bedrijven met het beste imago zijn klant van ARINSO.”

De ARINSO-directeur noemt het in dit verband tekenend dat zes van de tien ondernemingen die de MT500-ranglijst van Nederlandse bedrijven met het beste imago aanvoeren, een substantiële en langdurige klantrelatie hebben met ARINSO. “Bedrijven die populair zijn als werkgever hebben duidelijk een concurrentievoordeel in deze krappe arbeidsmarkt.”

Toegevoegde waarde
“Er wordt al jaren over gesproken, maar nu zie je bedrijven ook echt investeren in een selfservice-omgeving voor hun medewerkers”, constateert Bouten. “De term e-HRM heeft ARINSO al in 1999 gedeponeerd. We beschikken over de ervaring, kennis en kunde om bedrijven daarin daadwerkelijk te ondersteunen. De HR-afdeling is daardoor in staat om de administratieve processen te optimaliseren en met minder fte’s tegen lagere kosten een hogere kwaliteit en betere service te leveren.”
In de optiek van ARINSO moet een HR-afdeling toegevoegde waarde leveren en bijdragen aan de kerndoelstellingen van het bedrijf. “Wij helpen bedrijven om de kosten voor administratie zo laag mogelijk te maken, zodat HR meer aandacht kan besteden aan zaken die het bedrijf verder helpen, zoals het aantrekken van talent en het vormgeven van het interne doorstroombeleid. We adviseren hoe processen optimaal ingericht kunnen worden, waarbij we de administratie relatief vaak onderbrengen in een Shared Service Center (SSC).”
Bouten tekent daarbij aan dat het concept van Shared Services voor ARINSO zeker niet nieuw is. “We doen dat al heel lang, hebben wereldwijd en in Nederland veel ervaring opgebouwd en bovendien eigen technologie ontwikkeld. Een SSC moet een geoliede machine zijn, waarbij de processen zo veel mogelijk geautomatiseerd zijn. Personeelsdossiers zijn bijvoorbeeld volledig digitaal, daar komt geen papier meer aan te pas. Soms is dat even wennen, maar het levert een aanzienlijke efficiencyverbetering en kostenbesparing op.”

HR on demand
“Als volgende stap in e-HRM zijn we nu een portaal aan het ontwikkelen waarmee we HR on demand kunnen aanbieden”, vertelt de ARINSO-directeur. “Veel HR-processen, zoals declaraties, overwerk en vakantiedagen zijn in bijna elk bedrijf hetzelfde. We bieden die aan in portaalvorm, waarbij de klant alleen betaalt voor het gebruik. Met dit portaal, dat door de klant kan worden aangepast aan de eigen huisstijl en geïntegreerd kan worden in een intranetomgeving, maken we HR heel laagdrempelig. Het HR-portaal wordt nu intern getest en medio dit jaar gaan we met drie klanten van start.”
ARINSO gelooft heel sterk in dit soort concepten, aldus Bouten. “Standaardisatie gaat in deze markt steeds verder doorzetten. Klanten willen geen dure, complexe, specifieke maatwerkoplossingen meer, maar kiezen voor een geïntegreerd state-of-the-art-HR-platform, op basis van industriestandaards en zonder overbodige franje. Alleen voor de onderscheidende, bedrijfsspecifieke processen, zoals knowledgemanagement en managementdevelopment, kan van die standaards worden afgeweken. ARINSO levert dus standaard-HR-oplossingen op basis van SAP of Oracle/PeopleSoft, waarin we functionaliteit kunnen aanzetten naar gelang de behoefte van de klant.”

“Veel bedrijven in deze markt zijn ofwel gespecialiseerd in HR, ofwel in technologie”, stelt Bouten. “Onze klanten hebben gekozen voor een partij die verstand heeft van beide werelden en deze kan combineren in een goede offering. ARINSO wordt daarbij ingeschakeld als technologie- en consulting partner, maar we worden ook steeds vaker benaderd om de hele HR-administratie over te nemen. Dat doen we overigens al langer dan vandaag, want onze eerste HR-outsourcingdeal – op globale schaal – dateert al van 2002. In Nederland hebben we heel grote outsourcingdeals gesloten met het verzekeringsconcern Delta Lloyd en met ISS, een schoonmaakorganisatie met ruim 20.000 medewerkers.”
Wereldwijd levert ARINSO HR- en payrolldiensten en IT-oplossingen aan middelgrote en grote (internationale) werkgevers. Een op de vijf ondernemingen in de Fortune-Top-500 maakt gebruik van de HR-diensten van ARINSO. ARINSO International is actief in 27 landen en telt ruim 2500 medewerkers. ARINSO Nederland is met ruim 300 medewerkers de grootste lokale vestiging binnen de groep. In de loop van dit jaar verhuist het hoofdkantoor van Rotterdam naar een centraal gelegen locatie in de omgeving van Utrecht, waar het Shared Service Center is ondergebracht.

Bekijk 2007
Magazine
MT500
Uitgave
2007
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.