Een-op-eencontact met de doelgroep

‘Onze zakenpartners willen ook gewone mensen zien achter kille consumentencijfers’

Hoewel de spontane naamsbekendheid van de zakelijke arrangementen van Joop van den Ende Theaterproducties in het bedrijfsleven rond de 90% ligt, genieten sommige aspecten van deze activiteiten minder bekendheid. Voor de komende tijd staat bovendien een nieuw en baanbrekend zakelijk concept op stapel.

Binnen de corporate markt is Joop van den Ende Theaterproducties een overbekend platform voor relatiemarketing. Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven maakt gebruik van de theaterarrangementen om met vaste klanten, medewerkers of beiden naar een voorstelling te gaan. Het succes van die arrangementen kan volgens algemeen directeur Erwin van Lambaart verklaard worden uit de emotie die met zo'n gebeurtenis gepaard gaat: "Een avond uit met klanten of personeel, in combinatie met de hoge mate van gastvrijheid die wij eraan toevoegen, versterkt de band en bevordert de teambuilding enorm. De bedrijven die arrangementen bij ons afnemen zien concreet het resultaat van de emotionele belevenis die ze hun gasten aanbieden. Wij zijn op ons gebied marktleider én trendsetter en we zien dat onze concepten dan ook veelvuldig worden gekopieerd door de concurrentie. Wij zijn in Nederland echter nog steeds de enigen die op ‘Broadway'-niveau musicals produceren. De trend die we nu zien is dat de groepen kleiner worden en de aandacht voor een-op-eenrelaties steeds groter wordt. Uiteraard signaleren wij deze trend en bedenken we er nieuwe concepten voor."

Sponsoring

"Theaterarrangementen voor het bedrijfsleven is één aspect van onze zakelijke activiteiten, een ander belangrijk aspect is sponsoring. Als commercieel bedrijf houden we ons ongesubsidieerd bezig met cultuur. Dat houdt onvermijdelijk grote financiële risico's in, die we door middel van het aantrekken van sponsorgelden deels proberen af te dekken. Ook die activiteit gaat steeds meer toe naar een tailormade benadering, waarbij vanuit een strategische alliantie de wederzijdse zakelijke belangen optimaal worden behartigd voor onze partners, zoals Ricoh, Electrolux en Canon. Een bekend voorbeeld van zo'n samenwerking zijn de Albert Heijn Musicalweken, gehouden rond Tarzan."

Beide activiteiten zijn ‘oude bekenden' van het bedrijfsleven; wat is het nieuwe concept? Van Lambaart: "Ons nieuwe zakelijke concept is een voortvloeisel uit de ‘Best of'-musicalconcerten in Ahoy die we afgelopen jaren hebben georganiseerd. In mei 2009 komen we met het grootste musicalspektakel ter wereld, waarin de grootste sterren de bekendste hits uit alle musicals zullen brengen. We bouwen daarvoor Ahoy om tot het grootste theater van Nederland met een entourage die op zichzelf al een unieke theaterervaring is. Denk aan kroonluchters, hoogpolig tapijt en een perfecte akoestiek - groots, maar toch intiem. Behalve dat daar een recordaantal reguliere bezoekers op af zal komen, naar schatting zo'n 150.000 tijdens ongeveer achttien voorstellingen, zullen we ook de zakelijke markt uitgebreid bij dit concept betrekken."

Musical Experience

"We gaan het geheel presenteren onder de naam Musical Experience, een activiteit die we los van de bestaande hospitalitypakketten zullen aanbieden. De achterliggende gedachte is dat wij afgelopen jaar meer dan 2,3 miljoen bezoekers hebben mogen verwelkomen, de consumentenmarkt en zakelijke markt gecombineerd. Dat is een stijging van ruim 20% ten opzichte van het jaar daarvoor. Waar we voor willen waken, is dat die cijfers een abstract begrip worden en dat we misschien vergeten welke individuele bezoekers er achter die miljoenen zitten. De belangrijkste doelstelling van de Musical Experience is dan ook het versterken van het contact met de individuele bezoeker. Dat gaan we invullen met bijvoorbeeld een workshop kostuumontwerp, waarbij ik niet uitsluit dat de deelnemers een kostuum bedenken dat tijdens de voorstelling daadwerkelijk wordt gebruikt. Tegelijkertijd komt er een grote tentoonstelling van alle belangrijke showkostuums en -accessoires die de afgelopen vijftien jaar in onze shows te zien waren. Verder komt er een ‘producentenstamtafel', waar bezoekers mogen aanschuiven en alle mogelijke vragen aan ons als producent kunnen stellen. Dit concept is een bijzondere, maar ook de meest effectieve manier om een dialoog te voeren met je doelgroep en er zo achter te komen wat hen beweegt en motiveert."

Innovatief

"En dat mes snijdt aan twee kanten in relatie tot onze businesspartners en sponsors: het concept biedt ze hetzelfde communicatieplatform en brengt ze op dezelfde manier in contact met hún doelgroep. Onze zakenpartners willen ook gewone mensen zien achter kille consumentencijfers. Met de activiteiten rond de Musical Experience bieden we ze de mogelijkheid om een op een met hun klanten te communiceren en geven we ze een unieke invulling van het sponsorship binnen de theaterwereld. We gaan zowel onze reguliere bezoekers als onze zakelijke relaties de gelegenheid bieden onze sterren persoonlijk te ontmoeten. Dat is niet alleen leuk voor de mensen die de sterren kunnen ontmoeten, maar het is ook essentieel voor de sterren om met hun publiek te kunnen spreken. Als ze niet vaak genoeg met hen in contact kunnen komen, lopen ze ook het gevaar te ‘vervreemden' van hún doelgroep, het publiek. Overigens denken we tevens na over een manier om het intuïtieve zoeken naar talent zoals wij dat gewend zijn te doen, toe te passen op de manier waarop bedrijven talentvolle nieuwe medewerkers proberen binnen te halen. We zijn dus voortdurend bezig verrassende en innovatieve concepten te bedenken waarmee we onze zakelijke partners kunnen helpen hun businessdoelstellingen te behalen."

Bekijk 2008
Magazine
MT100
Uitgave
2008
Auteur
Edwin Donkers
Fotograaf
Leonard Faustle
 

Joop van den Ende / Stage Entertainment C-stories

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2018 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.