De wereld verandert. En Clockwork zit erbovenop.

Clockwork komt met het idee, Ordina zorgt voor de uitvoering.

Het marketinglandschap verandert drastisch. De consument is beter geïnformeerd en kiest zelf z'n kanalen. En dat maakt de onlinemerkomgeving steeds belangrijker. Clockwork ontwikkelt crossmediale campagnes en innovatieve siteconcepten. Commercials, bedieningsconcept en webwinkel: alles staat in het teken van dezelfde merkgedachte.

In een wereld waarin het belang van onlinemedia toeneemt, hebben bedrijven steeds minder grip op hun klanten. Consumenten zijn op zoek naar het bakker-om-de-hoek-gevoel, zij willen herkend worden. "Als dat er niet is, haken veel klanten af", zegt Peter Reddering, manager Clockwork. "Vaak komt dat door de versnippering binnen bedrijven. Wanneer je een telecomaanbieder belt om een mobiel abonnement af te sluiten en de persoon die je aan de lijn krijgt, weet niet dat je bij hetzelfde bedrijf al een vaste aansluiting hebt, dan ervaren veel mensen dat als heel onprettig. En dat is een gemiste kans. Want als consumenten al een band met een merk hebben, zijn ze juist sneller bereid te investeren."
Veel bedrijven leveren producten die vergelijkbaar zijn met het aanbod van concurrenten. Dat maakt concurreren op productaanbod lastig. Radboud Berg, directeur Ordina System Integration & Development, verwijst naar de financiële sector. "Waarom kiest een klant voor bank a of bank b? Dat heeft veel meer te maken met het bedieningsconcept dan de spaarvorm of de hypotheek die wordt aangeboden. Consumenten willen veel meer zelf doen. Ze oriënteren zich op internet en als ze dan nog vragen hebben, willen ze met een expert spreken. Niet meer met een medewerker van een callcenter die ze alleen kan vertellen wat ze zelf al ontdekt hebben."

 

Integratie
Steeds meer bestellingen worden online gedaan. Bij veel bedrijven worden deze nog altijd geprint en handmatig ingevoerd in het ordersysteem, zegt Radboud Berg. "Integratie van de verschillende systemen is vaak het pijnpunt. Alle legacy die beheerd moet
worden, kent zijn eigen problemen. Het onderhouden van veel bedrijfssystemen kun je vergelijken met tractorpulling. De tractor wordt steeds zwaarder, omdat er steeds meer componenten toegevoegd worden en is dus steeds moeizamer vooruit te krijgen. Vaak is de IT de bottleneck als bedrijven vernieuwende marketingconcepten willen lanceren. Daarom ondersteunt Ordina Clockwork bij de realisatie van zijn ideeën."
Berg verwijst naar de manier waarop veel zakelijk dienstverleners hun website hebben opgebouwd. "Traditiegetrouw heeft ieder product binnen de organisatie zijn eigen systeem. Ieder product wordt dus ook op een eigen manier online gebracht. Kijk naar de website van de gemiddelde bank: iedere productgroep heeft een apart deel van de site gekregen en daarachter liggen onder meer verschillende factureringssystemen. De achterkant van veel sites lijkt net een bord spaghetti: een grote kluwen draden. Als je er aan de ene kant aan trekt dan ontstaat er op een andere plaats een knoop."
Deze onoverzichtelijke brei kan voorkomen worden door één basissysteem te ontwerpen waarop de verschillende productgroepen aangesloten worden. Bij de eerder genoemde bank wordt dan nog maar één transactioneel systeem gebruikt waar de verschillende merkensites mee samenwerken.

Snelheid
Clockwork werd in 2003 overgenomen door Ordina, de internationaal opererende dienstverlener die is gespecialiseerd in outsourcing van complete bedrijfsprocessen. Middels een aantal shared platforms, waar onder meer financiële instellingen dankbaar gebruik van maken, neemt Ordina zijn klanten veel werk uit handen. "Doordat onze klanten zich geen zorgen meer hoeven te maken over hun bedrijfsprocessen, wordt de snelheid waarmee ze nieuwe merken in de markt kunnen zetten, verhoogd. De combinatie van Clockwork en Ordina is de koppeling van creativiteit en realiseerbaarheid. We hebben niet alleen een goed idee, het werkt ook nog. Ordina zorgt voor de garantie op de belofte die Clockwork doet", zegt Peter Reddering.
Reddering vergelijkt het opzetten van een marketingconcept met het bouwen van een huis. "Wanneer niet alleen de architect en de aannemer, maar ook specialisten als de loodgieter en de elektricien vanaf het begin bij het project betrokken zijn, krijg je niet alleen een mooi, maar ook een praktisch huis. Wij werken multidisciplinair en vragen dat ook van onze klanten. Dat betekent dat we in de beginfase van een project vaak met een grote groep mensen om tafel zitten. Wij komen bijvoorbeeld met een strateeg, een commercieel adviseur, een designer en een outsourcingsspecialist en de klant ook."

Het lanceren van een flitsende nieuwe website is niet meer voldoende om een merk in de markt te zetten en consumenten hieraan te binden. "Een goede website is belangrijk, maar daarmee ben je er nog niet. Wanneer je de consument echt wilt bereiken, heb je een goede crossmediale campagne nodig. Het gewenste resultaat krijg je alleen door de juiste mix van kanalen waarover jouw boodschap de wereld in gaat. Ook de doelgroep zelf is een belangrijk medium. De Effie-winnende Turbo-
campagne voor ABN AMRO is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast moet de merkbeleving natuurlijk niet beperkt blijven tot de campagne, maar doorgetrokken worden
naar het bedieningsconcept en de sales- of serviceafdeling. Een consequent verhaal versterkt hier de effectiviteit." De tandem Clockwork - Ordina combineert de werkzaamheden van drie verschillende soorten dienstverleners: marketingbureaus, internetbureaus en system integrators. "Marketingeuro's en IT-euro's kunnen gezamenlijk ingezet worden en dat levert een besparing op. Eén plus één is in dit geval anderhalf", rekent Reddering voor.

Bekijk 2007
Magazine
MT100
Uitgave
2007
Auteur
Mireille Sampimon
 

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.