ARINSO helpt klanten betere werkgevers te worden

“Onze klanten blijven klant en dat zegt toch wel iets over onze manier van zakendoen.”

Verstand van HR én van IT, daarin onderscheidt ARINSO zich van andere dienstverleners. IT is noodzakelijk om goede HR te faciliteren en de processen te verbeteren. Een goed ingericht HR-proces ondersteunt ook beter de businessdoelstellingen. Daarom blijven klanten van ARINSO ook klant.

ARINSO heeft heel veel verstand van HR, maar in de zakelijke wereld van vandaag red je het daarmee niet op personeelsgebied. De proceskant van HR, die al geruime tijd nauw verbonden is met informatietechnologie, vergt namelijk ook dat er een groot arsenaal aan kennis van IT aanwezig moet zijn. “Daarin onderscheidt ARINSO zich”, vertelt Peter Bouten, die sinds zeven jaar directeur is van de in Rotterdam gevestigde HR- en IT-dienstverlener. “Wij zijn uiteraard primair gefocust op dienstverlening op HR-gebied, maar wij zetten IT in om de HR bij onze klanten te faciliteren en hun processen efficiënter te maken. Daar zit onze kracht en ik ben ervan overtuigd dat geen ander dienstverlenend bedrijf in onze markt dezelfde kennis en kunde kan inzetten. Wij denken met onze klanten mee en bekijken hoe we samen de HR-processen nog beter kunnen automatiseren, zodat ze sneller en beter kunnen werken en daarmee geld kunnen besparen.”
ARINSO maakt gebruik van de softwaresystemen van de grote drie – SAP, Oracle en PeopleSoft – maar ontwerpt en ontwikkelt ook zelf applicaties die speciaal gericht zijn op de HR-processen van een specifieke klant. Innovatie is geen loze kreet bij ARINSO. Het komt geregeld voor dat een applicatie die voor intern gebruik is ontwikkeld op de markt wordt gebracht omdat klanten daarom vragen. “Wij zijn volstrekt onafhankelijk van welk HR-systeem van welke leverancier dan ook”, zegt Bouten. “Onze klanten krijgen daardoor een objectief advies. Wanneer zij al gebruikmaken van een bepaald systeem, dan hebben wij de kennis in huis om ze daarbij te ondersteunen. Juist omdat wij onafhankelijk zijn, kunnen wij onze klanten ‘best of breed’-oplossingen leveren.”

Een winnend team
ARINSO scheidt HR niet van IT. Dat blijkt ook uit de verdeling van medewerkers bij ARINSO. De onderneming heeft een personeelsbezetting die voor vijftig procent uit HR-experts bestaat en voor vijftig procent uit IT-personeel. De geboden advisering snijdt dus aan twee kanten. “Je hebt een ruime mate van IT-kennis nodig om de HR-kolom bij klanten efficienter in te richten en te regelen”, maakt Bouten duidelijk. “Bedrijven moeten daarbij niet alleen naar de kostenkant kijken, hoewel dat natuurlijk een belangrijk argument is. Een goed ingericht HR-proces ondersteunt ook beter de businessdoelstellingen. Het gaat niet alleen om technische overwegingen die een bedrijf in staat stellen fte’s te besparen, het gaat ook om het welzijn van personeel. Laten we dat niet vergeten, HR gaat wel om mensen. HR doe je er als bedrijf niet even bij. Het is een uitermate belangrijk onderdeel van het totale bedrijfsproces. Medewerkers zijn immers een kostbare asset van het bedrijfskapitaal; zeker nu er in deze tijd gevochten wordt om goed personeel. HR moet vandaag de dag veel tijd steken in arbeidsmarktcommunicatie en het bevorderen van interne doorstroming. Een bedrijf moet er op bedacht zijn om zijn mensen vroeg aan de organisatie te binden en voorkomen dat ze gaan shoppen op de arbeidsmarkt. Ook daar moet een serviceverlener oog voor hebben. Adviseren hoe het beter kan, is een integraal onderdeel van onze HR-oplossing. Wij gaan echter niet langs de zijlijn staan bij de invoering van een HR-systeem of bij de verbetering van het proces. Wij blijven er actief bij betrokken.”

Partnerschap
Peter Bouten heeft een heilig geloof in partnerschap. ARINSO is niet zomaar een leverancier, zegt hij. Als organisatie denkt ARINSO mee met de klant en gedraagt zich als echte businesspartner. “Onze klanten blijven klant”, zegt hij met nadruk, “en dat zegt toch wel iets over onze manier van zakendoen.” Een afspraak is een afspraak bij ARINSO. Het komt dan ook geregeld voor dat projecten voor een ‘fixed price’ worden aangegaan en afgerond. Helderheid zonder verrassingen achteraf, zowel procesmatig als financieel, is standaardpraktijk bij de Rotterdamse serviceverlener. “Je dient waar te maken wat je belooft”, zegt Bouten. “Een service level agreement bij ons is een helder document zonder kleine lettertjes. Ook de SLA-rapportages die wij voor onze klanten verzorgen geven duidelijk aan waar zaken verbeterd kunnen worden, wanneer de markt of het proces bij de klant veranderen.” Onlangs heeft ARINSO, samen met SAP en EquaTerra, het OpenDoor-initiatief geannonceerd. Het OpenDoor-initiatief ondersteunt klanten en leveranciers bij het afsluiten van HRO-contracten en het versnellen van HR-voordelen, via publiek toegankelijke standaardspecificaties, documenten en templates, waaronder servicelevelmethodologieën, prijsstructuren en benaderingen. “Wij hopen dat de markt deze standaarden gaat overnemen”, vertelt Bouten. Daarbij is ARINSO door SAP geselecteerd om als enige HR-dienstverlener een Duet-partner te worden. Ook dat bewijst dat het ARINSO ernst is om als de HR-businesspartner van klanten gezien te worden. “Wij kunnen klanten helpen betere werkgevers te worden”, zegt Bouten. “Niet alleen omdat wij verstand van het totale HR-proces hebben, maar ook omdat wij snel en met gedegen kennis datgene kunnen leveren waarom de klant vraagt. Dat is weer ten voordele van de medewerkers van de klant.”
Bekijk 2007
Magazine
MT ICT Gids
Uitgave
2007
Auteur
René Moscou
Fotograaf
Michiel van Nieuwkerk
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.