Onze mensen maken het verschil

‘De ANWB is een heel aantrekkelijke en uitdagende werkgever met ongekende mogelijkheden’

De ANWB. Een van de bekendste en vertrouwdste organisaties in Nederland. De Wegenwacht en de Alarmcentrale houden rijdend en vakantievierend Nederland mobiel in binnen- en buitenland. Een open en dynamisch bedrijf waar klantgerichtheid en service de boventoon voeren. En waar het goed werken is.

Dynamiek, diversiteit, heel veel uiteenlopende carrièremogelijkheden en een open en onbevangen sfeer kenmerken de ANWB als organisatie. Het is dan ook geen wonder dat de vierduizend medewerkers heel tevreden zijn over hun bedrijf en met veel plezier naar het werk gaan. De ANWB is ook sociaal en maatschappelijk een vooruitstrevende onderneming met een aanzienlijk aantal vrouwelijke leidinggevenden, namelijk 44%. Twee van hen zijn Rian Vreeburg, directeur bij de Wegenwacht, en Marga de Jager, die de directie voert over de Alarmcentrale. “De ANWB is een heel interessante werkgever waar veel mogelijk is”, zegt Rian Vreeburg. “Bij de Wegenwacht bijvoorbeeld heb je als monteur heel afwisselend werk waar je enorm veel bevrediging uit kunt putten. Veel afwisselender en veel bevredigender dan wanneer je in een gewone garage zou werken. Je hebt direct en persoonlijk te maken met klanten die pech hebben, en die je meteen kunt helpen. De voldoening die hieruit voortvloeit is niet te vergelijken met een standaardreparatieklus bij een regulier autobedrijf. En wanneer je de werkzaamheden bij de ANWB breder bekijkt, in het bijzonder hier op het hoofdkantoor, dan zie je dat wat wij doen heel divers is. Onze vereniging bedrijft heel veel verschillende takken van sport. Naast de Wegenwacht en de Alarmcentrale hebben wij onder andere een winkelketen, een uitgeverij die boeken en tijdschriften uitgeeft, waarvan De Kampioen wel de bekendste is, en ook een reis- en verzekeringstak. Wij behartigen de belangen van onze leden bij de overheid op het gebied van recreatie, toerisme, verkeer en vervoer. We hebben dus in vele sectoren mogelijkheden te over voor een boeiende carrière.”

Inspirerende werkgever

Op personeelsgebied loopt de ANWB als werkgever in veel opzichten voorop. Medewerkers hebben een ruime keuze in hoe zij hun carrière willen vormgeven. De ANWB probeert hen daar in alle opzichten in te ondersteunen. “Vanzelfsprekend geven wij onze medewerkers een passende beloning”, vertelt Marga de Jager, “maar wij hebben ook uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden die zij naar eigen inzicht kunnen invullen, uiteraard in overleg met hun leidinggevende. Wij bieden onze werknemers bijvoorbeeld professionele én persoonlijke opleidingen en trainingen waarmee zij zich kunnen ontplooien en zich verder kunnen bekwamen in hun vakgebied. Het aantal professionals dat bij ons werkt, is ongekend hoog. En mochten zij na verloop van tijd iets heel anders buiten hun eigen vakgebied willen doen, dan proberen wij dat ook mogelijk te maken. Door de diversiteit van al onze activiteiten en diensten kunnen wij daarvoor zorgen. Er zijn niet veel bedrijven die dezelfde variëteit aan werkzaamheden en doorgroeimogelijkheden kunnen bieden als de ANWB. Dit maakt onze organisatie een heel aantrekkelijke en uitdagende werkgever. Ik heb zelf ook eerst iets heel anders gedaan binnen de ANWB voordat ik bij de Alarmcentrale ging werken. En dat geldt voor veel van mijn collega’s. Onze vereniging kent nu eenmaal een grote gevarieerdheid aan dienstverlening, producten, businessunits en afdelingen.”

De ANWB is ook vergevorderd met de invoering van Het Nieuwe Werken op diverse afdelingen. De mogelijkheid om vanuit huis te werken, flexibele werktijden aan te houden en parttime te werken zijn volop aanwezig, en er wordt dan ook volop gebruik van gemaakt. De balans tussen werk en privé neemt de ANWB namelijk heel serieus.

Dubbel tevreden

De ANWB hecht veel belang aan een goed contact met de leden. Een uitstekend ingerichte website is een eerste portaal waar leden heel veel gegevens over allerlei onderwerpen kunnen inzien. De vereniging gaat op informatiegebied zeker met haar tijd mee, want ook social media worden ingezet om de leden van nuttige informatie te voorzien. Via Twitter, Facebook, Hyves, YouTube en de ANWB Community worden leden op de hoogte gehouden van wat er speelt, en kunnen zij ook hun eigen verhalen en foto’s kwijt. “Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven”, zegt De Jager, “en de ontwikkelingen staan niet stil. Wij ontwikkelen ook apps en games voor de mobiele telefoon en de iPad, waar onze leden heel wat aan hebben.”

Informatieverstrekking en advisering aan de leden, belangenbehartiging en hulp bieden bij problemen ziet de ANWB als zijn kerntaken. Alle medewerkers hebben klanttevredenheid dan ook hoog in het vaandel staan; een eigenschap die vanzelfsprekend is bij een servicegerichte organisatie. Omgekeerd neemt de ANWB de medewerkertevredenheid uiterst serieus. “Wij vinden het belangrijk dat mensen het aantrekkelijk en leuk vinden om voor ons te werken”, beklemtoont Vreeburg. “Onze mensen maken immers het verschil en zijn, naast onze leden, misschien wel ons belangrijkste bezit. Onze vereniging kent een open, betrokken en op mensen gerichte bedrijfscultuur, en het is niet ongebruikelijk dat stagiaires of tijdelijke werknemers vast bij ons blijven werken, omdat ze de sfeer in de organisatie heel prettig vinden. Maar ook de wijze waarop wij met mobiliteit omgaan en duurzaamheid nastreven zijn belangrijke argumenten om voor de ANWB als werkgever te kiezen.”

Bekijk 2011
Magazine
MT Human Capital
Uitgave
2011
Auteur
René Moscou
 

Vergelijkbare C-stories

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2018 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.