‘Niet volgers, maar leiders staan aan de top’

‘Ik heb geleerd te zoeken naar echte oplossingen in plaats van compromissen’

Betalingsverwerker Equens heeft zich nadrukkelijk ten doel gesteld zijn vooraanstaande positie te behouden als het gaat om toekomstvaste betaaloplossingen binnen Europa. “Dat zullen we bereiken door een actieve groei én door voorop te lopen in innovatie”, zegt Antoon Kuijpers, lid van de Board of Directors.

Equens is een van Europa's grootste verwerkers van girale en cardsgerelateerde betalingen. Sinds kort zijn de internationale ambities ook in de rechtsvorm doorgevoerd: Equens SE (‘Societas Europaea', de Europese variant op de naamloze vennootschap). "Dit zal leiden tot kostenbesparingen op operatief niveau. Daarnaast sluit deze rechtsvorm aan bij onze ambitie en positionering als echte Europese speler", zegt Kuijpers. "Wij zijn de eerste pan-Europese fullservice payment processor; we willen nadrukkelijk ook tot de beste en grootste in Europa behoren. Op dit moment staan we al in de Europese top en bieden we ten opzichte van onze concurrenten het breedste dienstenpakket, dat naadloos aansluit op de wensen en eisen van onze klanten. Dat is belangrijk, want in Europees perspectief wil geen enkele klant een halve oplossing. Dat houdt ook in dat je continu aan dat dienstenpakket moet sleutelen om het up-to-date te houden. Wil je aan de top staan, dan moet je niet volgen, maar leiden."

Intensieve innovatie


Om een serviceportfolio te ontwikkelen dat voorziet in toekomstvaste betaaloplossingen én in de behoeften van zijn klanten, de Europese banken, werkt Equens internationaal nauw samen met bijvoorbeeld het innovatieforum Banks & Future, opgericht door Fraunhofer IAO in Stuttgart. Maar ook heeft Equens innovatie binnen een eigen center ondergebracht. "Er zijn weinig andere bedrijven in onze branche die dat zo intensief aanpakken als wij", zegt Kuijpers. "We zijn bezig met diverse unieke projecten, zoals betalen met vingerafdruk bij Albert Heijn in Breukelen. We kijken of deze betaalmogelijkheid in de praktijk werkt en wordt geaccepteerd door de consument. Daarnaast faciliteren wij een oplossing voor mobiel betalen van Payter in Rotterdam en doen we proeven met contactloos betalen - dus zonder dat je je betaalpas op de vertrouwde manier aanbiedt."
Ook is er volop aandacht voor de gezondheidszorg. Deze sector kent een gigantisch groot en bijzonder ingewikkeld betalingstraject. "We werken aan een betalingssysteem met een pas voor de elektronische verwerking van bijvoorbeeld tandheelkundige kosten: is een patiënt verzekerd, dan vindt bij het lezen van de kaart direct de betaling plaats. Dit is niet alleen efficiënter en sneller, maar bovenal veel goedkoper! Verder ontwikkelden we een Prepaid Pluskaart, bedoeld voor mensen die op dit moment vooral betalen met contant geld, creditcards en cadeaubonnen."
Maar hoe bepaal je of iets succesvol zal zijn? Kuijpers: "Twintig jaar geleden geloofden de meeste mensen niet dat internet ooit wat zou worden. In de praktijk liep het anders, omdat internet zo makkelijk bleek en veel toegevoegde waarde bood. Het gaat dus om oplossingen die mensen ook echt willen. Daarom geloof ik absoluut in betalen via de mobiele telefoon: iedereen heeft er een, dus het sluit aan op wat mensen al gewend zijn."

Standaardisatie


Naast innovatie is ook het behoud en verder uitbouwen van het aantal te verwerken transacties belangrijk voor Equens. "Autonome groei realiseren we omdat we als een van de eerste klaar waren voor de komst van de Europese betaalzone. Daardoor kloppen veel banken bij ons aan. Verder zoeken we continu naar nieuwe markten en naar samenwerking met andere payment processors. We zijn in gesprek over de oprichting van Equens Italia en willen vestigingen openen in andere Europese landen."
Standaardisatie is essentieel om op Europees niveau te kunnen opereren. Daarom vervult Equens in het ontwikkelen van Europese standaarden vaak een voortrekkersrol, zegt Kuijpers. "Op het gebied van internetbetalingen hebben de Nederlandse banken iDEAL ontwikkeld, een vertrouwde, efficiënte en veilige internetbankomgeving voor onlineaankopen in Europa. Datzelfde willen we ook met bankpasbetalingen: zelfs betalingen een paar kilometer over de grens worden meestal via de VS afgehandeld. Als die betalingen rechtstreeks worden verwerkt, worden ze veel goedkoper. Dus dat gaat ons geld besparen? Kuijpers: "Nou, Nederland heeft al de laagste tarieven in Europa. Maar het is ook voor Nederlandse bedrijven belangrijk dat betalingen in Europa net zo gestandaardiseerd en efficiënt zijn als in Nederland. Alleen zo houd je de kosten laag. Daarnaast werkt Equens mee aan een internationale standaard voor e-invoicing. "Op dit moment gebeurt meer dan negentig procent van alle facturering nog op papier. En een gemiddeld klein bedrijf heeft al redelijk wat facturen naar en van het buitenland. Dat kan fors verbeterd worden. Er zijn op dit moment tientallen initiatieven voor elektronisch factureren. Maar dat zijn landelijke initiatieven. Wij zoeken naar een Europese of zelfs een wereldwijde standaard.

Bij Equens nemen een focus op kwaliteit, efficiency en innovatie vanzelfsprekend een prominente plaats in binnen de strategie. Zeker omdat de Europese markt zich pas nu uitkristalliseert", zegt Kuijpers. "We houden haarscherp in de gaten wat zinvolle toepassingen zijn die passen bij Equens en zijn klanten in Europees perspectief. Ik ben opgeleid in de zuivere theoretische wiskunde, en daarvan heb ik geleerd geen genoegen te nemen met compromissen waarbij iedereen eigenlijk ontevreden is. Je moet zoeken naar echte oplossingen. Dit betekent dat we alleen energie steken in dingen die echt toekomst hebben."

Bekijk 2008
Magazine
MT Finance
Uitgave
2008
Auteur
Antal Giesbers
Fotograaf
Herman van Heusden
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.