‘Het begrip traineeship inflateert’

‘Als een ORMIT’er ergens een opdracht heeft uitgevoerd, wil de klant er meteen nog zo een’

Juist nu de behoefte aan jong talent zo groot is, is het belangrijk dat men beseft waar een goed traineeship aan moet voldoen, vindt algemeen directeur Hetty van Ee van ORMIT. Door de nadruk te leggen op de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap maken mensen verschil bij veranderingen en het maken van verbinding.

Dankzij de economische groei en de mismatch op de arbeidsmarkt neemt ook in 2018 de vraag naar arbeid toe. Tegelijkertijd ziet Hetty van Ee dat bedrijven moeten transformeren om hun processen en werkwijzen verder te digitaliseren. “Daardoor is er een enorm tekort aan mensen met een digitale mindset. En dan moet de vergrijzing van het personeelsbestand ook nog worden opgevangen. Veel organisaties werven jonge mensen voor traineeships, maar dat blijkt dan niet meer dan wat training naast het werk te zijn. Het wordt veel te snel een traineeship genoemd. Daardoor inflateert het begrip.”

De ORMIT-factor

“Al ruim 22 jaar zijn wij specialist in het werven en selecteren van toptalent (waarbij gedrag en karakter belangrijker zijn dan kennis) dat we in twee jaar tijd ontwikkelen door training en coaching”, zegt Van Ee. “Steeds hebben klanten via onze Raad van Advies, met directie vanuit tien organisaties, meegedacht met het ORMIT-concept. Zo scherpen we onze programma’s en de ORMIT-factor aan. Die ORMIT-factor is een set kernkwaliteiten die voorspelt of iemand zich blijft ontwikkelen, kan verbinden, mensgericht én resultaatgericht is en een bijdrage kan leveren aan transformaties.”

 

‘Als een ORMIT’er ergens een opdracht heeft uitgevoerd, wil de klant er meteen nog zo een’

Maatwerk

“We maken traineeships op maat voor specifieke profielen waar behoefte aan is bij organisaties, dat zijn ook ‘future jobs’. Met de klant bepalen we het beoogde profiel en ontwerpen daarbij een passend traineeship. Talenten die wel allemaal de ORMIT-factor hebben, komen dan twee jaar bij ons in dienst en worden ontwikkeld voor specifieke rollen, zowel wat betreft gedrag als inhoudelijk. Dat doen we door middel van wisselende opdrachten, opleiding, coaching, intervisie met andere trainees en het werkgeverschap van ORMIT als voorbeeld.”

Van Ee vervolgt: “Wij zijn ervan overtuigd dat als mensen zelfbewustzijn ontwikkelen, dat ze dan leren om van daaruit het beste uit zichzelf te halen en zichzelf vanuit persoonlijk leiderschap aan te sturen. Dit de beste basis voor welke toekomstige rol dan ook. Organisaties herkennen dat het ORMIT-traineeship bijzonder is. Als een ORMIT’er ergens een opdracht heeft uitgevoerd, wil de klant er meestal meteen ‘nog zo een’. Zo hebben in België tientallen ORMIT’ers BNP Paribas Fortis geholpen om de bank voor het digitale tijdperk te worden. In eigen land zitten veel ORMIT’ers bij ASML, Philips, DSM, Rabobank, Dela, Nike en ABN AMRO, om maar enkele bedrijven te noemen. De trainees zijn in de praktijk de beste ambassadeurs van ons concept.”

Bekijk 2017
Magazine
FD Outlook
Uitgave
2017
Auteur
Josee Koning
Fotograaf
Fjodor Buis

C-quotes

  • ‘Het begrip traineeship inflateert’ Hoe gaan mensen het verschil maken
  • ‘Het begrip traineeship inflateert’ Wij worden sterker met dank aan tips
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2018 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.