Datahuishouding raakt alles en iedereen

Het bedrijfsleven heeft het oog gericht op Big Data. Waardeketens veranderen niet, maar bedrijfsmodellen wel. Nieuw is dat logistieke excellentie niet langer onderscheidend is, er is een verlegging van time-to-market naar time-to-insight. De nieuwe modellen zijn informatiegedreven. “Inzicht in het gedrag en de motieven van een klant bepaalt of jouw onderneming het goed zal doen,” zegt Ivo-Paul Tummers, algemeen directeur bij Jibes. “Wij ondersteunen ondernemingen bij het gebruikmaken van informatie als strategisch bedrijfsmiddel.”

Cruciaal is dat de datahuishouding op orde is. En dat gaat verder dan Big Data. Veel organisaties hebben data opgeslagen in verschillende systemen die niet met elkaar communiceren. Wil je de nieuwe wereld betreden dan moeten ook je referentiedata, metadata en masterdata correct zijn. Dit is niet zozeer een technisch vraagstuk, vaak betreft het de definities. “Bij een gemiddeld bedrijf zijn er wel 8 varianten op de definitie marge, en alle dienen te worden behouden. Met de verlegging naar multi-channel en selfservice modellen zet je de eindklant aan het stuur, wat grote gevolgen kan hebben. Piloten die in meters denken, met instrumenten die in feet zijn uitgerust, storten neer.”

Met data-analytics kijk je in de toekomst, en dat is de drijfveer van een bedrijf. “Jibes kan modellen creëren waarmee wij nu al weten wat het gedrag of de vraag van klanten zal zijn,” aldus Tummers. “Het fundament van de nieuwe wereld is dat jouw datahuishouding op orde is. Maar omdat dit als saai wordt ervaren, slaan veel bedrijven dit over. Wiskunde in de brugklas is ook saai, maar noodzakelijk. Over een paar jaar besta je niet meer als je jouw informatiearchitectuur niet op orde hebt. Het gaat alles en iedereen raken.”

www.jibes.nl

Bekijk #4 2015
Magazine
FD Outlook
Uitgave
#4 2015
Auteur
René Moscou
 

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.