Digital transformation powerhouse

‘Het is gewoon missiewerk’

De internationale digitale-strategieconsultant SparkOptimus groeit als kool. In 2016 verdubbelde het bureau en voerde het weer meer grote transformatietrajecten uit. En die groei houdt aan omdat het bedrijf volgens oprichters Alexandra Jankovich en Tom Voskes een ongeëvenaarde schat aan ervaring in digitale transformaties en digitale ventures heeft opgebouwd. Via een unieke benadering wordt die in de markt gezet, wat ook internationaal zeer goed aanslaat.

“Steeds meer bedrijfstakken ontdekken dat ze moeten reageren op exponentiële technologische veranderingen, nieuwe businessmodellen en nieuwe spelers. Disruptie als acuut thema komt steeds hoger op de boardroomagenda. De essentie is dat disruptors je klant beter kunnen bedienen tegen lagere kosten. Als je daarin niet mee kunt gaan, ben je niet duurzaam genoeg en overleef je niet. Wij kunnen helpen om van disruptie groei te maken; daar hebben we verschillende diensten voor.” Alexandra Jankovich vat de problematiek en propositie van SparkOptimus kernachtig samen. Collega Voskes vult aan: “Dat er wat moet gebeuren, is bij de meeste bedrijven wel helder. Maar hoe dat moet, is ze vaak onduidelijk.”

 

‘Het is gewoon missiewerk’

 

Internationaal kader

De disruptie noopt volgens Voskes bedrijven ertoe om hun identiteit en plek in de waardeketen fundamenteel te heroverwegen. “Vanuit de consument bekeken: hoe lever ik in een nieuwe wereld toegevoegde waarde aan mijn consument? Dat moet je vertalen naar technologie en naar de operatie, organisatie en het businessmodel van het bedrijf. Daarin zit de essentie van SparkOptimus en de reden voor onze sterke groei. Dit jaar verwachten we op negentig consultants uit te komen die projecten uitvoeren voor bedrijven zoals Heineken, JDE (Douwe Egberts), AkzoNobel, Intersport, MediaMarkt, ASR en Bol.com. De helft van ons werk wordt in internationaal kader uitgevoerd. Wij zijn de enige partij die precies in dit werkveld al honderden projecten heeft uitgevoerd. We geven niet alleen aan wat er moet gebeuren, maar ook hoe. Dat pakken we vervolgens in de uitvoering samen met de klant op. Zo ontwikkelen we on the job hun eigen organisatie om onafhankelijk verder te groeien.”

 

Digitale organisaties bouwen

Het geheim van de smid is dus een aanpak die het wat en hoe verenigt met de uitvoering. Voskes: “Traditioneel blijven strategieconsultants steken bij het presenteren van hun rapport en hebben ze weinig ervaring met het hoe en de uitvoering. Implementatiepartijen verkopen wat ze implementeren, bijvoorbeeld software of ontwikkeluren. Die zijn per definitie niet onafhankelijk in dat gedeelte. Wij zijn juist over het hele traject onafhankelijk en werken vanuit de behoeften van de cliënt. Te beginnen met het ontwikkelen van de strategie, het wat. Daarna het ontwerp van de organisatie, de technologie en de klantpropositie; het hoe. Vervolgens nemen we met de klant de uitvoering ter hand en bouwen we samen de digitale business met bijbehorende digitale organisatie met alle vaardigheden in eigen huis.”

 

Turning Disruption into Growth

Wezenlijk volgens Jankovich is dat het management zijn verantwoordelijkheid neemt, leiderschap toont en het potentieel van de eigen mensen benut: “Wij geloven in de mogelijkheden die nieuwe technologie brengt om bedrijven – en de samenleving als geheel – verder te helpen. Er is leiderschap nodig om voor dit nog gedeeltelijk onbekende pad een visie en een sterk plan te ontwikkelen. Om dit plan op een positieve en flexibele manier uit te voeren, met aanpassingen onderweg. Enthousiasme en vertrouwen over te brengen op anderen.”

Jankovich vervolgt: “Het grote knelpunt voor bedrijven is het tekort aan digitaal talent. Wij willen daar graag een bijdrage aan leveren door onze expertise en kennis te delen, want wij geloven zeer in het ontwikkelen van het potentieel van je eigen mensen. Dit doen we op verschillende manieren: bij projecten zetten we onze ervaren mensen tijdelijk in. In teamverband met talenten van het bedrijf leiden ze hen on the job op voor hun nieuwe digitale rol. Zo wordt bestaand talent niet aan de kant geschoven, maar klaargestoomd voor een nieuwe carrière in de digitale wereld. Daarnaast hebben we onze ervaring uit honderden projecten gebundeld in een aanpak genaamd Turning Disruption into Growth. Op basis hiervan geven we masterclasses en wordt deze zomer een Engelstalig boek uitgegeven. Hiermee kunnen we een veel groter, internationaler publiek bereiken om mensen te ondersteunen om deze transformatie mee te maken.”

Voskes besluit: “Het is gewoon missiewerk. Maar het begeleiden van organisaties op hun reis naar een toekomst in een digital disruptive era vinden wij een heel mooi doel.”

Bekijk 2017
Magazine
Emerce 100
Uitgave
2017
Auteur
Tjeerd Dorlandt
Fotograaf
Fjodor Buis
 

Vergelijkbare C-stories

CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.