Continuïteit e-commerce door discipline in dienstverlening

‘Driven by continuity’ is de slogan van Sentia, een snelgroeiende outsourcer van bedrijfskritische (web)applicaties. Gegarandeerd 100% uptime en een onberispelijke werking van de webshop. Een hoogwaardige hybride cloudinfrastructuur, goede monitoring en intensieve betrokkenheid bij het opzetten en uitrollen van applicaties maken dat mogelijk.

“Ik heb een vreselijke hekel aan de term hosten. Dat kan iedereen en het komt plat gezegd hierop neer: als het ‘ijzer’ het ‘doet’ moet de klant het verder zelf uitzoeken. Wij gaan vele stappen verder: we monitoren continu de beschikbaarheid van de applicatie(s). In technische, maar vooral ook in functionele zin. Kan een eindklant comfortabel een order inschieten, kan hij makkelijk afrekenen? Wij bewaken de complete keten die door zo’n webshop heen loopt.” Commercieel directeur Paul van der Marck is glashelder: kwaliteit en continuïteit staan voorop. Sentia richt zich daarbij vooral op grote webretailers als Centralpoint.nl, Vliegtickets.nl en kleertjes.com. Met gegarandeerd 100% beschikbaarheid en een webshop die onvoorwaardelijk goed functioneert. Die garantie durft Sentia te geven, omdat het de applicatie compleet in beheer heeft. Maar in het voorgaande traject moet er wel het nodige waterdicht worden geregeld.

‘Ik heb een vreselijke hekel aan de term hosten’

Digital agencies

Van der Marck: “In applicatiebouw kunnen fouten sluipen. Wij adviseren daarom een gedisciplineerde DevOps-omgeving en -werkwijze in te voeren. Alleen wij beheren de acceptatie- en productieomgeving, dus als de webapplicatie niet goed werkt op ons acceptatieplatform, gaat die niet in productie. We laten ons daarom al in een vroeg stadium bij het proces betrekken en gaan met de ontwikkelpartij van onze klant om de tafel zitten. Vaak wordt ook een digital agency ingeschakeld, zoals TamTam, Deloitte Digital of Incentro. Daar hebben we een intensief en goed contact mee, zodat ze bij de ontwikkeling van de applicatie rekening houden met onze kwaliteitseisen en wij met hun ontwikkelproces en -tooling. Daardoor zal de werking van de applicatie op onze (hybride) cloudplatformen optimaal zijn en wordt de beleving van de eindklant op het hoogste niveau gebracht.”

Naadloos schaalbaar

Met de applicatiefunctionaliteit en het functionele ontwikkelproces zelf bemoeit Sentia zich nadrukkelijk niet; dat is de verantwoordelijkheid van de klant. Van der Marck: “Wij kijken naar de performance, beschikbaarheid en continuïteit van die webapplicatie. Daarbij maakt het ons niet uit waar die draait: in de Sentia Cloud, de publieke cloud van Azure of AWS of een combinatie hiervan. Wij kunnen alle cloudvarianten aanbieden en adviseren hier vaak over. De keuze voor de infrastructuur die we gaan gebruiken om de applicatie te beheren wordt geheel bepaald door de business requirements van de klant. Daarbij is onze infrastructuur naadloos schaalbaar met de ontwikkeling van de klant en zodoende groeit die exact met de webshop mee. Onze SLA’s gaan dan ook helemaal niet over technische beschikbaarheid, maar over klanttevredenheid, functionele beschikbaarheid van de webshop, time-to-order et cetera. Deze elementen hebben we opgenomen in een XLA, een eXperience level agreement. Het gaat er uiteindelijk om dat wij ons verplaatsen in wat onze klanten en hun eindklanten ervaren, en niet om het functioneren in technische zin.

Optelsom

Van der Marck ziet Sentia uiteindelijk veel meer als een applicatieoutsourcer dan als hoster. Hij gebruikt daarbij de term ‘managed application continuity’. Ofwel de optelsom van Sentia’s speerpunten om bedrijfskritische applicaties perfect te beheren. Daar hoort uiteraard ook een state-of-the-artcloudinfrastructuur bij. Momenteel werkt Sentia met Tier-3-datacenters rondom Amsterdam en Brussel, die verbonden zijn met een eigen backbone. Elke applicatie staat altijd op meerdere locaties, een belangrijke pijler onder de Sentia-beschikbaarheidgarantie. Binnenkort worden de datacenters rond Kopenhagen op de backbone aangesloten. Dit is een uitvloeisel van de overname eind 2016 van twee Deense organisaties, wat de start van Sentia in Denemarken markeert. Een stap die past bij de ambitie van Sentia om in Noordwest-Europa dé leidende partij te worden voor outsourcing van grote, bedrijfskritische (web)applicaties. Van der Marck: “We zijn heel belangrijk voor grote e-tailers en retailers. Neem bijvoorbeeld Zeeman: dat bedrijf kwam een paar jaar geleden bij ons voor advies; het wilde het online verkoopkanaal ‘eens gaan proberen’. Wij hebben toen een platform ontwikkeld op de AWS-cloud en Zeeman in dat traject begeleid. Vervolgens hebben we hun webshop in beheer genomen, waarin de orderpieken optimaal worden opgevangen en continuïteit gewaarborgd is. Voor Zeeman een risicoloze instap in e-commerce die ook als businesscase optimaal uit de verf komt. Dit succes, in combinatie met de flexibiliteit die Sentia biedt, kan Zeeman nu snel uitbreiden naar andere landen.”

Continuïteit e-commerce door discipline in dienstverlening

Recente stories