IT-toppers geven digitalisering vorm

In 2013 koos PostNL als het eerste grote bedrijf in Nederland voor een fullcloudstrategie. Nu die journey is afgerond, wil PostNL verder digitaliseren en innoveren. “Onze IT’ers staan mooie uitdagingen te wachten.”

IT-toppers geven digitalisering vorm

In 2018 sluit PostNL zijn datacenter. “Hardware, infrastructuur, netwerken: het zijn geen issues meer”, zegt CIO Marcel Krom. “IT kan zich nu volledig focussen op het verbeteren van de bedrijfsvoering. Enerzijds door intern kosten te besparen, een noodzaak gezien de dalende trend in de postmarkt. Anderzijds door op een agile manier nieuwe businessmodellen te ontwikkelen die logistiek, maar ook digitaal gedreven zijn. Bijvoorbeeld voor het thuisbezorgen van voedsel, bloemen of planten. Als beste logistieke dienstverlener in de Benelux kunnen we bedrijven helpen met het ontsluiten van de geweldige kansen die e-commerce hen biedt.”

‘Mensen presteren het best als ze de ruimte voor hun ambitie en passie krijgen’

Leren als constante

Een van de manieren om kosten te besparen, is het ontwikkelen van nieuwe planningsalgoritmes. Krom: “Hierbij wordt onder andere artificial intelligence ingezet. Doel: meer dan 99% van de pakketbezorgingen tot op het uur nauwkeurig voorspellen. Ook worden onze warehouses omgevormd tot een deels gerobotiseerde omgeving die via apps aan webwinkels is gekoppeld. Als een klant zijn bestelling definitief heeft gemaakt, haalt een robot meteen de doos uit het magazijn om hem klaar te zetten voor verzending.”

 

Volgens Krom ligt de lat hoog. “Zelfs het draaiend houden van onze digitale operaties is een hele uitdaging. Onze systemen moeten 24/7 operationeel zijn. Je moet dus continu alert zijn op nieuwe mogelijkheden om systemen door te ontwikkelen en te onderhouden. Onze IT’ers werken met de meest innovatieve technologieën. We geloven dat leren een constante is, dus bieden we IT’ers de mogelijkheid om zichzelf te ontplooien en nieuwe kennis op te doen. Via opleiding, maar ook door een afwisselende en uitdagende werkomgeving te creëren. Mensen presteren het best als ze de ruimte voor hun ambitie en passie krijgen.”

Data-driven

Om zijn digitale ambities kracht bij te zetten, heeft PostNL een Analytics Centre of Excellence (ACE) en Datalab opgericht. “We werken toe naar een volledig data-driven supplychainmodel waarin we al onze objecten realtime volgen”, zegt Krom. “Dit betekent dat ons systeem dan per dag tientallen miljoenen transacties moet verwerken. Denk aan onze pakketbezorgers die een device hebben. Aan pakjes, de belading en locatie van de elektrische bakfietsen die we in het kader van duurzaamheid inzetten. Ja, zelfs alle afzonderlijke brieven die wij bezorgen, overwegen we te gaan volgen. Het is mijn droom om dit samen met onze IT-toppers te realiseren.”

Recente stories