Efficiënt werken door slimme toepassingen

Meer doen in minder tijd. Klinkt goed toch? De truc is om slimmer te werken en niet harder. Faciliteer je team met de juiste tools en zorg zo voor een vlotte samenwerking tussen collega’s en klant. En nog beter: behaal die doelen!

donderdag 18 mei 2017 Jaap Jacobs 0 reacties 36x gelezen

1 Voorkom eindeloos vergaderen: start met scrummen

Een paar jaar geleden zijn wij gestart met het implementeren van onze eigen werkmethode op basis van het SCRUM-principe. We werken in teams, waarbij elk team beschikt over eigen specialisten, zodat ze elke uitdaging aan kunnen. Deze teams beginnen hun dag met een daily scrum van maximaal 15 minuten. Zo is iedereen op de hoogte van wie waar mee bezig is, wat de concrete planning voor die dag is en wat je van elkaar nodig hebt.

Voor ons betekent de scrum methode het einde van de lange, saaie vergadercultuur die weinig efficiënt is en waarmee je vrijwel geen resultaten boekt. Bij scrum maak je een roadmap voor de lange termijn (maand, kwartaal of jaar) en die wordt opgehakt in kortere periodes: sprints. Het is heel concreet en zorgt ervoor dat je écht je doelen behaalt. Naast de daily scrum zijn er tactical meetings (bijvoorbeeld elke twee weken) waarin we de grotere projecten en doelen bespreken.

We maken de voortgang inzichtelijk via de gratis tool Trello. Hierin maak je borden aan met de doelen en bijbehorende taken die je afvinkt zodra ze zijn behaald. Daarnaast kun je invoeren hoe veel tijd je ergens mee kwijt denkt te zijn en hoe veel tijd het uiteindelijk kostte. Zo krijg je meer inzicht in waar je dagelijks écht mee bezig bent en wat struikelpunten zijn qua planning.  

2 Stop de overvolle mailbox: gebruik slimme communicatietools

Een volgestroomde mailbox, herkenbaar? Bij ons biedt Slack de gouden oplossing. Het voorkomt onnodig intern heen en weer mailen over kleine ‘wissewasjes’. Vergelijk het met een intern chatprogramma, waarin je ook bestanden naar elkaar kunt sturen en andere diensten kunt koppelen zodat je alles op een centrale plek beheert. De tools Zapier en IFTTT (If This, Then That) zijn hiervoor ook erg handig. Je kunt zo veel communicatiestromen koppelen en automatiseren. Laat bijvoorbeeld automatisch een taak in Trello aanmaken wanneer iemand een bel-mij terug formulier invult.

3 Automatiseer

Er zijn ontzettend veel tools beschikbaar waarmee je werk kunt automatiseren, versnellen en verbeteren. Voor linkbuilding (zorgen dat andere websites met een link naar je verwijzen t.b.v. een hogere autoriteit in zoekmachines) gebruiken we bijvoorbeeld Linkbird, hiermee kun je semi-geautomatiseerd contacten benaderen. Een ander heel mooi voorbeeld is Marketing Automation. Hiermee benader je leads geautomatiseerd, maar lijkt de communicatie wel persoonlijk. Voor meer overzicht in al je social media kanalen kun je bijvoorbeeld een partij als Coosto inschakelen. Je krijgt dan automatisch alerts als er iets over je gezegd wordt.

4 Team up: deel kennis met elkaar

De online marketing wereld verandert dagelijks. Binnen Fingerspitz vinden we interne kennisdeling daarom ontzettend belangrijk. In Slack hebben we een kanaal aangemaakt waar iedereen interessante artikelen en updates kan delen. Elke week hebben we een vast uur ingepland om dit door te spreken. Zo hoeft niet iedereen alle artikelen helemaal door te lezen, maar houd je elkaar op de hoogte van interessante ontwikkelingen. Daarnaast nemen we de tijd om veel interne trainingen en kennissessies aan elkaar en onze klanten te geven. Je merkt dat iedereen daar en actieve rol in aanneemt, het wordt niet vanuit de boardroom opgelegd. Dit zou wellicht aan het ‘Fingerspitz DNA’ kunnen liggen: uit de persoonlijkheidstesten in ons sollicitatietraject blijkt dat veel van onze online marketeers behulpzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Uiteindelijk kun je alle tools van de wereld gebruiken, maar je schip is zo sterk als zijn bemanning.


Auteursprofiel:
Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz Online Marketing. Fingerspitz is een snelgroeiend online marketingbureau met kantoren in Breda en Eindhoven? Het bureau heeft ruim 25 specialisten in zoekmachine marketing, social media, display advertising en conversie optimalisatie. Fingerspitz is bekroond met 2 Dutch Search Awards.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















CStories.nl is een uitgave van Adformix.
© 2017 cstories.nl - alle rechten voorbehouden.